Okay Direct in Lennik. Foto idh Okay Direct in Lennik. Foto: idh

Colruyt zet test met zelfservice in Lennik stop

Een jaar geleden startte Colruyt Group een test met een Okay Direct-winkel in een container op de parking van de Okay-winkel in Lennik. Colruyt Group haalde de container onlangs weg en stopt de test in Lennik.

“Okay Direct is een self service-versie van een Okay-winkel waar je 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven boodschappen kan doen. Je stapt gewoon binnen en buiten met de QR-code van je Xtra-app”, verduidelijkt men bij de winkelketen. “Er is keuze uit zo’n 800 beschikbare producten van brood, vlees, groenten en fruit, kant-en-klare maaltijden, dranken en zo meer die men uit kasten kan halen. Afrekenen doe je door je opnieuw met de QR-code aan de kassa te melden. Nadat je betaald hebt, zet je je mandje terug en laat je jezelf buiten door je QR-code nog een laatste maal te scannen.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Okay Direct in Lennik 1. Foto idh
Foto: idh

Smart container

“Voor Lennik hadden we een ‘smart container’ ontworpen waarin we de winkel hadden ondergebracht. We wilden vooral testen of we op die manier nieuwe doelgroepen konden aanspreken of bestaande klanten op andere momenten konden bedienen”, zegt woordvoerder Paulien Kurris. “Na ongeveer een jaar hebben we de test nu afgerond en de smart container terug weggehaald. Het testen heeft aangetoond dat de Okay Direct voor Lennik niet meteen een meerwaarde was en dat de gewone Okay-winkel volstaat.”

“Maar dat betekent niet dat we niet meer in de formule van Okay Direct als concept zouden geloven”, zegt Paulien Kurris. “Integendeel, er zijn plaatsen waar dit net heel goed aanslaat. Zo hebben we in Gent onlangs nog een tweede filiaal geopend. Okay Direct zal in de toekomst zeker nog verder uitbreiden.”