LEUVEN/HOEGAARDEN – De verkochte volumes van bierreus AB InBev zijn fors lager gedoken in het eerste kwartaal. De COVID-19-pandemie stuurde het totale volume 9,3 procent lager. De brouwgroep verwacht bovendien een “veel grotere impact” in het tweede kwartaal, onder meer door de horecasluitingen als gevolg van de coronacrisis.
Het jaar startte op de meeste plaatsen goed met een volumegroei van 1,9 procent in de eerste twee maanden, zegt de brouwer van onder meer Stella, Corona – het bedrijf hanteert zelf consequent COVID-19 om het virus te benoemen – en Budweiser. Maar daarin zit het cijfer van China niet vervat, de coronacrisis brak er eind januari al uit. In China lagen de volumes 46,5 procent lager.
Verlies
“Bijgevolg daalde ons totale volume in het eerste kwartaal met 9,3 procent en met 3,6 procent als we geen rekening houden met China”, klinkt het in het resultatenbericht. De omzet nam met 5,8 procent af tot 11 miljard dollar. Voor het tweede kwartaal is de brouwer heel somber. “We verwachten dat de impact op onze resultaten voor het tweede kwartaal veel groter zal zijn dan in het eerste kwartaal.” Dat was reeds af te lezen uit de verkoop in april. In de vierde maand van het jaar daalden de wereldwijde volumes met ongeveer 32 procent, vooral door de sluiting van de horecazaken en overheidsmaatregelen tegen de verspreiding van COVID-19. De coronacrisis stuurde de genormaliseerde winst in het eerste kwartaal onder het nulpunt, tot een verlies van 845 miljoen dollar, tegenover 2,4 miljard dollar winst twaalf maanden eerder. De ebitda-winst (voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) daalde 13,7 procent tot bijna 4 miljard dollar.
Financiële discipline
Het bedrijf wijst nog op zijn financiële discipline om deze periode door te komen. AB InBev evalueert ook “alle verkoops- en marketinginvesteringen die niet doeltreffend blijken in de huidige omstandigheden”. Indien nodig zal AB InBev commerciële contracten, zoals sponsoring, heronderhandelen. Het topmanagement wil 20 procent van het basisloon inleveren. Vorige maand al kondigde het bedrijf aan het slotdividend te halveren tot een halve euro omwille van de COVID-19-crisis. In november keerde het bedrijf al een interim-dividend van 0,8 euro uit. Tot slot kondigde de brouwer ook aan dat een Australische regulator ingestemd heeft met de verkoop van dochter Carlton & United Breweries aan het Japanse Asahi Group. Hiermee zijn alle hordes genomen, de overname zal op 1 juni afgesloten worden. Asahi legt 16 miljard Australische dollar op tafel.
Bron: Belga.