VanDessel_Afbeelding

Cyberverzekering groeit uit tot essentieel onderdeel van bedrijven

Twee derde van de Belgische bedrijven werd reeds slachtoffer van financieel-economische fraude, en dan vooral van cybercriminaliteit. Vooral kmo’s en zelfstandigen zijn kwetsbaar. “Je kan zo veel preventie doen als je wil, bij een gerichte aanval ben je gezien. Een cyberverzekering vormt dan het beste medicijn”, zegt Filip Frans van Van Dessel Insurance Brokers.

Reeds meer dan vijf jaar geleden nam Van Dessel de cyberpolis in haar aanbod op, maar een virtuele aanval werd door bedrijven toen nog niet als een bedreiging ervaren. Nochtans bestaat het fenomeen al lang. Vandaag is die mindset veranderd en kan Van Dessel bogen op een lange expertise in combinatie met het internationale netwerk waartoe het behoort.

Bereken eenvoudig uw premie

“We zien dat kmo’s en zelfstandigen vaker het mikpunt worden van zulke aanvallen. Ze beschikken over minder middelen om een doeltreffend beveiligingssysteem op te zetten. En zelfs dan. Als ze bij het Witte Huis virtueel kunnen inbreken, dan is een gerichte aanval bij iedereen mogelijk. Hoe groot de preventie dan ook is. Door het toenemende thuiswerk worden systemen nu nog gevoeliger voor cyberaanvallen. We verwachten dan ook dat een cyberverzekering snel in ieders verzekeringsportefeuille zal zitten.”

Vandaag bestaat de portefeuille van Van Dessel voor 80 procent uit kmo’s. De waarborgen zijn uitgebreid en de premies nog zeer interessant. Cyberpolissen bewegen zich via vastgestelde parameters, waardoor de premie eenvoudig te berekenen is. “Wanneer dit wordt gevraagd, kunnen we zeer snel een indicatie uitwerken dankzij onze overeenkomsten met verzekeraars.”

Complete dekking

De polis van Van Dessel Insurance Brokers bestaat uit drie luiken. Een eerste is Bijstand. “Worden bedrijven getroffen, dan kunnen ze 24 op 24 naar een hotline bellen, waar de verzekeraar dan zo snel mogelijk zijn netwerk van advocaten, consultants en forensische experten inschakelt. Gaan we losgeld betalen of niet? Hoe pakken we de communicatie met de hackers aan? Het team werkt wereldwijd en weet op basis van een aantal vragen perfect over welk cybervirus het gaat en hoe erop te reageren.”

Een tweede luik is Aansprakelijkheid en sluit aan bij de GDPR-wetgeving: vooral interessant voor ziekenhuizen en medische bedrijven waar persoonlijke gegevens van klanten worden opgeslagen.

Het laatste luik is Bedrijfsstilstand, zijnde de financiële schade ten gevolge van de cyberaanval. “Niet onbelangrijk, want er gaat steeds een bepaalde tijd over de cyberaanval en een werking die opnieuw 100% operationeel is. Dit luik wint dan ook begrijpelijk meer aan belang.”