Afbeelding1 Foto AMG

Damien Eck start handel in vintage voetbaltruitjes

SCHAARBEEK - Brusselaar Damien Eck (31) verkoopt online vintage voetbaltruitjes en zal tijdens het wereldkampioenschap voetbal een pop-upwinkel openen in het stadscentrum. “Ik wil niet méér verkopen, maar gewoon aanvoelen wat de mensen van de truitjes vinden.”

Op 20 november vindt de openingsmatch van het WK voetbal in Qatar plaats en kan de voetbalgekte terug helemaal losbarsten. Damien Eck gaat voor die gelegenheid zijn vintage voetbaltruitjes in de winkel van een bevriende collega uitstallen.

"Ik verkoop mijn vintage voetbaltruitjes enkel online en wil ook eens in het echt zien wat mensen ervan denken. Ik heb wel een showroom in Schaarbeek, maar dat is enkel na afspraak. Via de winkel zou het contact met de kopers groter zijn."

Eck heeft ondertussen een stock van zo’n 1.200 vintage voetbaltruitjes. "Ik ga op verschillende plaatsen zoals tweedehandssites, de community Vinted en Instagram op zoek. Tegenwoordig krijg ik ook veel mails met voorstellen. Op die manier heb ik momenteel zo’n 1.200 truitjes verzameld."

Marco Van Basten

“Online verkoop ik die voor een bedrag tussen 90 en 250 euro. Maar er zitten ook enkele truitjes tussen die heel wat meer waard zijn. Zo heb ik een truitje dat in 1990 gedragen is door Marco Van Basten in clubverband bij AC Milan. Uiteindelijk heeft hij dat truitje slechts eenmaal gedragen en ik heb het destijds voor 200 euro op de kop kunnen tikken. Momenteel heb ik voor dat truitje een bod van 2.500 euro binnen.”

Maar waarom zijn vintage truitjes dan zo populair? “Zo’n truitjes zijn dikwijls moeilijk te vinden en mensen vallen graag op. Als een voetbalfan in een stadion een vintage truitje draagt, dan zal hij sowieso daarover aangesproken worden. Bovendien hebben vintage truitjes een opvallend design en kunnen ze ook in het alledaagse leven gedragen worden."

"Nieuwe truitjes zijn strakker en zijn speciaal voor een atleet ontworpen. Retrotruitjes zijn baggy en kunnen als het ware over een jeansbroek gedragen worden. Dat maakt ze ook populair."