1 Wouter Baetens (links) en Kevin Missoorten.

Dataroots haalt menselijk kapitaal in groeiende AI business

LEUVEN - Het Leuvense Dataroots, specialist in Artificiële Intelligentie, heeft Wouter Baetens (ex-Cronos Groep) en Kevin Missoorten (ex-Deloitte Belgium) aangeworven. Baetens zal focussen op de strategie rond business development,  terwijl Kevin aan het hoofd staat van de gloednieuwe ‘Data Strategy’ business unit. 

Deze aanwervingen moeten Dataroots in staat stellen om zijn sterke groei duurzaam door te trekken en nieuwe markten aan te boren.

Begin vorig jaar stond de teller bij Dataroots nog op 40 werknemers. Tegen het jaareinde was dat aantal aangedikt tot meer dan 80. Wouter Baetens was één van de nieuwelingen. In oktober maakte hij de overstap naar Dataroots, na een periode van meer dan 4 jaar als managing partner bij Arinti, Wouters eigen AI start-up onder de vleugels van de Cronos Groep. "Tijdens gesprekken met Dataroots-oprichters Jonas (Tundo, red.) en Bart (Smeets, red.) had ik snel door dat ik veel voor Dataroots kan betekenen. Er was ook een geweldige match met de cultuur en de waarden van het bedrijf", zegt Wouter.

Nieuwe business units 

Een van de eerste opdrachten van Wouter Baetens was het mee uitbouwen van 3 nieuwe business units. Het gaat om de ‘AI & Machine Learning’ unit, de ‘Data & Cloud Engineering’ unit en de ‘Data Strategy’ unit. Elk Dataroots-teamlid werd intussen binnen een van deze units ondergebracht, met aan het hoofd telkens een technische lead en een operationele lead - die hiërarchisch op hetzelfde niveau staan. Ook werden er coaches aangesteld, zodat junior profielen zeker voldoende ondersteund en omkaderd worden. Dataroots is nu al actief in de finance sector, in de toekomst wil het bedrijf  ook inzetten op de sectoren farma en life sciences, manufacturing en energie.

Strategische focus 

Kevin Missoorten maakte zopas de overstap naar Dataroots na een carrière van bijna 10 jaar bij Deloitte Belgium. Kevin timmerde mee aan de nieuwe structuur en is unit lead voor de ‘Data Strategy’ unit. “In 2022 willen we volwaardig landen met deze unit. Samen met mijn team wil ik een strategische focus definiëren en een duidelijke richting bepalen op het vlak van te verwerven skills. We willen onze mensen gericht doen groeien. Daardoor zullen we een meer duidelijke offering naar de markt kunnen definiëren en klanten een betere service aanbieden", zegt Missoorten. Naast het uitbouwen van de data strategy unit, kijkt Kevin er ook erg naar uit om ook de verdere groei van Dataroots algemeen mee te helpen ondersteunen.