MERCHTEM – In deze bijzondere tijden, laten we graag bijzondere Vlaams-Brabantse ondernemers of managers aan het woord en geven hen in een 5-delige reeks een forum om hun visie te vertolken. Vandaag Luc Van Mol, topman van kledingketen ZEB.
1.Hoe maak je uw bedrijf coronaproof en hoe reageer je op de nieuwe marktsituatie?
“De hele coronacrisis is zo ongezien dat het volgens mij bijna onmogelijk is om je bedrijf coronaproof te maken. Er zijn geen voorgaande situaties die je als referentie kan gebruiken, er is zoveel onzekerheid over hoe het allemaal gaat evolueren dat het bijzonder moeilijk is om te anticiperen of op lange termijn plannen te maken. De uitdaging is om flexibel te zijn, kort op de bal te kunnen spelen en snel te kunnen beslissen. Dat zijn sowieso elementen die in het ZEB DNA zitten, maar die nu nog meer van belang zijn dan voorheen.
Dat betekent nog beter samenwerken met onze partner leveranciers, bestellingen op zo kort mogelijke termijn doen, investeringen zeer kritisch bekijken en nog scherper op noodzakelijkheid beoordelen.”
2.Wat is de impact van de corona-pandemie op uw bedrijf? (heden en toekomst)
“Door de gedwongen sluiting van onze winkels hebben we een gigantisch omzetverlies van meer dan 40 miljoen euro. En ook nu sinds de heropening heeft de corona-pandemie nog impact op de resultaten, de eerste twee weken zien we nog een behoorlijke achterstand op onze budgetten. Klanten zijn nog bang om naar de winkel te komen, ondanks alle veiligheidsmaatregelen. Maar we zien de toekomst wel positief evolueren, elke dag komen er meer bezoekers en zien we dat de verkoop aantrekt. En ook de online verkoop heeft een enorme boost gekregen, heel wat klanten die voorheen nooit online kochten, hebben nu hun weg gevonden naar onze website. Dat biedt zeker opportuniteiten voor de toekomst.”
3.Hoe ziet u de totale economie evolueren (België en internationaal)
“Dat is een vraag waar je een boek over kan schrijven. Heel de wereld krijgt klappen en is geïmpacteerd. Het is echt koffiedik kijken wat dat voor de economie gaat betekenen. Er zijn heel veel onzekerheden en het zal toch nog een tijd duren eer de maatschappij hiervan hersteld zal zijn. En voor sommige bedrijven en sectoren zal er blijvende schade zijn.”
4.Wat moet er volgens u gebeuren om zo snel mogelijk uit de crisis te geraken?
“De Belgische overheid moet extra steunmaatregelen nemen om hieruit te geraken. Bij het begin van de crisis is er snel gereageerd, maar de maatregelen moeten echt verder gaan dan wat er vandaag op tafel ligt. Zeker als je vergelijkt met andere Europese landen waar een veel groter percentage van het BNP wordt ingezet tegen corona. Omwille van de maatschappelijke veiligheid en de gezondheid van de bevolking zijn heel wat sectoren geofferd in de strijd tegen corona. De overheid moet nu ook haar maatschappelijke rol opnemen om de economie en de bedrijven er bovenop te helpen.”
5.Welke boodschap of tips kunt u meegeven aan collega-ondernemers?
“Zo wendbaar mogelijk zijn, elke dag kijken wat er nodig is en je aanpassen. Het is ook de ideale moment om al je kosten onder de loop te nemen en te schrappen wat niet essentieel is.”
6.Hoe beleeft u persoonlijk deze periode?
“Ik ben een ondernemer pur sang en deze periode dwingt me om crisismanager te zijn. Dat gaat me eerlijk gezegd niet goed af en geeft me totaal geen energie. Nu de winkels terug open zijn, voel ik me weer beter omdat ik terug kan schakelen en actie ondernemen.”
Bedankt.
Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Michèle Sioen (Sioen Industries), Dirk Van Roy (EasyFairs), Paul Kerkhofs (APK Group), Wim Voss (25th Group), Fons Van Bael (De Lilse Bergen) en Wouter Torfs (Schoenen Torfs)