trambus

De Lijn bestelt veertien trambussen voor Noordrand

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn bestelde bij busbouwer Van Hool veertien trambussen voor de Noordrand. Die moeten vanaf 2019 passagiers vervoeren tussen de Heizel en Zaventem.

Trambussen zijn extra lange bussen die de efficiëntie van een tram combineren met de flexibiliteit van een bus. Het gaat om hybride voertuigen (elektrisch en diesel) die 24 meter lang zijn en 137 reizigers kunnen vervoeren.

Ze zullen worden ingezet op de geplande ringtrambuslijn tussen de Heizel en Brussels Airport. op een traject van zeventien kilometer. Ze zouden die afstand moeten afleggen in 38 minuten, door goed afgestelde verkeerslichten en een eigen bedding op grote stukken van het traject.

Alternatief

“De ringtrambuslijn moet een alternatief zijn voor het drukke verkeer in de regio en 10.000 auto's per dag van de weg halen”, stelt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. "Deze groene en comfortabele trambussen zijn goed nieuws voor wie woont en zich verplaatst in de Noordrand. Omdat deze hybride trambussen remenergie recupereren, zijn ze tot een kwart stiller en zuiniger."

De eerste vier trambussen worden tegen het einde van volgend jaar geleverd. In een eerste fase dienen ze voor de opleiding van de chauffeurs en de verkenning van de trajecten. De overige trambussen volgen begin 2019. Vanaf dan zouden ze ook effectief passagiers gaan vervoeren.

Het contract heeft een waarde van 12 miljoen euro. De trambussen worden gebouwd in de fabriek van Van Hool in Lier. Het is het eerste binnenlandse order voor de Exqui.City-trambussen van de busbouwer.