De komende maanden en jaren wil DHL Express gefaseerd evolueren naar een volledig elektrische grondvloot op de luchthaven, met machines die tegelijk duurzamer én stiller zijn dan hun diesel-tegenhangers. En natuurlijk moeten ook de elektrische laadpalen volgen.
“Vanaf nu breiden we gefaseerd onze elektrische grondvloot verder uit, de machines met fossiele brandstoffen worden stelselmatig uitgefaseerd en zullen straks een minderheid vormen”, zegt CEO Kirsten Carlier van DHL Aviation.
Te zware batterijen
Het grondafhandelingsmateriaal zou dan wel volledig elektrisch aangedreven zijn, hoe zit het met de vliegtuigen zelf?
“Onze focus is heel duidelijk: minder CO2 uitstoten. Maar we staan voor een pragmatische aanpak, met eerlijke en duidelijke communicatie. Een elektrisch vrachtvliegtuig zoals een Boeing 777 of Airbus A350 is nog niet voor morgen. Allicht zelfs niet voor het komende decennium, helaas. Het probleem is dat de batterijen voor zo’n vrachtvliegtuig te zwaar zouden zijn.”
Kleinere types vliegtuigen
De ontwikkeling van alternatieven vergt volgens Carlier onderzoek en tijd. Wat wel op korte termijn mogelijk is, zijn kleinere types vliegtuigen voor kortere afstanden. “Volgens de huidige planning, nemen we in 2027 twaalf e-cargoluchtvrachtvliegtuigen in gebruik bij DHL. Wie weet zullen die elektrische vliegtuigen straks ook op Brussels Airport vliegen.”
DHL Express krijgt voor de investeringen ook steun van het Stargate-project, een project van Brussels Airport met een consortium van 21 partners, waaronder DHL Express, dat binnen de Europese Green Deal subsidies toegewezen kreeg om projecten uit te werken voor een groenere luchtvaart.