ucll it

Duizend deelnemers aan praktijkdag rond ict

Hogeschool UC Leuven-Limburg (UCLL) ontving zo’n duizend deelnemers aan een praktijkdag rond ict. Leerkrachten en ict-coördinatoren uit heel Vlaanderen zakten af naar de campus in Heverlee (Leuven) om aan de slag te gaan met de nieuwste technologieën.

De deelnemers waren hoofdzakelijk leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs maar ook mensen uit lerarenopleidingen, het volwassenenonderwijs en de VDAB. Van ict-coördinatoren en systeembeheerders tot directieleden en leerkrachten die ict in hun lessen gebruiken.

Koen Timmers is finalist van de Global Teacher Prize, de oprichter van zelfstudie.be en gewezen student van UCLL. Hij mocht de deelnemers verwelkomen. “Laat ons niet zozeer les geven over technologie, maar in de klas werken met technologie. Leerlingen iets leren door te doen en door samen te werken.”

Technieken

In de maker space konden deelnemers aan de slag als uitvinder en maker met nieuwe technieken als lasercutters en 3D-printing. Op de Stem-speelplaats  leerden leerkrachten hoe je ook al spelend met een elektronische bouwdoos, blokken, robots en lego jonge kinderen al kan leren programmeren.

Daarnaast waren er tientallen sessies over onder meer het herkennen van online fake nieuws, iPads gebruiken in de muziekles, sexting, cyberpesten en ongelukkig genoeg ook het inzetten van Facebook door de school.

“Je hebt in het onderwijs nooit gedaan met leren”, zegt Christophe Laes, leerkracht van basisschool Hertog Kan in Kortenberg. “Er komen altijd nieuwe zaken op de markt waarmee we kinderen leergierig kunnen maken en hen kunnen aanmoedigen voor toekomstige jobs.”