LEUVEN – Komende week maandag opent de pop-upstore van Ikea langs de Bondgenotenlaan in Leuven. Made in Vlaams-Brabant mocht donderdag al een kijkje gaan nemen. De tijdelijke winkel is opgebouwd rond het thema slaap.
Tijdens de pre-opening donderdag stelde de Zweedse meubelgigant dat het concept een nieuw tijdperk inluidt. Alle 3.708 werknemers werden opgeleid voor een meer persoonlijke en proactieve benadering van de klanten. De pop-upstore in de drukste winkelstraat van Leuven is helemaal opgebouwd rond het thema slaap en bevat 150 producten uit het Ikea-gamma.
Testwinkel
Maar de shop is veel meer dan dat. De winkel is een eerste test voor een gloednieuw concept van de meubelreus, dat weldra wordt uitgerold naar de vestigingen in Zaventem en Wilrijk. Brainstorming van bijna twee jaar wordt nu op het terrein losgelaten. Ikea wil nog veel meer inzetten op online shoppen. “De online verkoop in België bedraagt 5,4 procent. Het aantal virtuele bezoekers is al opgelopen tot zeventien procent”, zegt Anne-Clothilde Picot, business development manager van Ikea België.
Comfort, beleving en verbinding
Maar het online gebeuren moet ook een opstapje zijn naar een fysiek bezoek aan een van de vestigingen. En die visite moet voortaan helemaal anders verlopen. De tijd dat de klant met een karretje of een zak door de winkels liep en pas aan de kassa contact had met een medewerker lijkt definitief voorbij. “We willen een heel andere richting uitgaan”, stelt Picot. “Het nieuwe winkelen wordt opgebouwd rond drie pijlers: meer toegankelijkheid met extra comfort, beleving en verbinding. Al onze medewerkers richten zich voortaan op de klanten. Die moeten ook sneller hun product kunnen vinden. Extra shortcuts moeten beletten dat de bezoeker de hele toer moet doen”, klinkt het nog. Patricia Carette (foto onder) wordt de verantwoordelijke van de pop-upstore in Leuven. Patricia werkt al 29 jaar voor Ikea.