BDO+-+studio2 Directeur Marketing en Communicatie Mieke Loncke presenteert de uitzendingen.

Eigen nieuwsuitzendingen moeten bedrijf helpen “the war for talent” te winnen

ZAVENTEM - Advieskantoor BDO heeft in haar kantoor in Zaventem een eigen TV-studio gebouwd met vaste camera’s, een autocue en green key. In de studio zal het bedrijf elke maand nieuwsafleveringen van een half uur maken over het leven en werk in de Belgische consultancysector. Doel is om de meer dan 100 openstaande vacatures die BDO België heeft in te vullen. 

BDO NWS, zoals het advieskantoor de afleveringen gedoopt heeft, moet het bedrijf helpen de war for talent die in de sector woedt, te winnen. De arbeidskrapte en de strijd om talent worden met de dag groter in ons land. Bedrijven en organisaties komen met de meest originele ideeën om nieuwe werknemers te rekruteren. De politie prijst patrouilles in een Tesla aan, truckbedrijven loven premies tot 1.000 euro uit voor wie personeel aanbrengt en CEO’s steken zelf de handen uit de mouwen om het gebrek aan handen bij hun bedrijf op te vangen. Advieskantoor BDO lanceert met BDO NWS een eigen online nieuwskanaal over het reilen en zeilen in de Belgische consultancysector.

Harde strijd

“Elk jaar rekruteren we meer dan 150 pasafgestudeerden en meer ervaren profielen in België. Maar de strijd om talent tussen de consultancybedrijven in ons land was nooit groter door de arbeidskrapte. Daarom komen we met een meer creatieve aanpak om kandidaten via professionele nieuwsuitzendingen te laten zien hoe het er bij BDO België dagelijks aan toegaat”, zegt Wim Galbusera, HR Directeur bij advieskantoor BDO.

Eigen mediateam

BDO heeft de voorbije jaren een eigen mediateam samengesteld. Zij krijgen er vandaag een extra verantwoordelijkheid bij. Ze staan van opnames tot montage in voor de nieuwsafleveringen van het advieskantoor. “Het format van een half uur laat ons toe om de typische jobs in de consultancysector te belichten aan de hand van verschillende topics en events. Elke maand voeren we studiogesprekken met BDO-medewerkers en draaien we nieuwsreportages op het terrein. Die ballen we samen in een nieuwsaflevering om kijkers te laten proeven van de typische familiale sfeer bij BDO België”, aldus nog Galbusera.

Authentieke verhalen

Een van de belangrijkste redenen voor BDO om te investeren in een eigen nieuwskanaal, is om zo authentiek mogelijke verhalen te vertellen. Een verslag in woord en beeld van een bedrijfsevent of een startersdag zegt veel meer dan een dure rekruteringscampagne. “We hechten veel belang aan het welzijn van onze meer dan 850 medewerkers. Ik denk aan ons fietsevent, maar ook aan de startersdagen in Oostende voor nieuwe collega’s. Van die events reportages maken, vertelt toekomstige sollicitanten meer over wie we zijn dan een klassieke rekruteringscampagne”, besluit de HR Directeur.

Over BDO

BDO is actief in financiële dienstverlening (Audit, Corporate Finance, Accounting, Tax & Legal) en ander gespecialiseerd advies, waaronder Strategy & Organisation, People, Interim Management, Digital en Risk.