ROTSELAAR/LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – Ondanks het mindere weer evenaarde de tweede editie van Vokartiest de resultaten van 2018. Succesrecepten zijn de exclusieve setting van het festivalpark van Werchter, de uitstekende catering, een mooi optreden en een keur aan zaakvoerders, leidinggevenden en managers. Erik Schroeven van Voka Vlaams-Brabant blikt tevreden terug en deelt zijn verwachtingen voor de toekomst. “We moeten wereldburgers willen worden”, meent Erik.
Vokartiest is samen met de nieuwjaarsreceptie het belangrijkste event van Voka Vlaams-Brabant. Het zomerse netwerkmoment lokte vorige week een duizendtal ondernemers naar de VIP van Rock Werchter. Aanwezigen maakten een wandelingetje op The Slope, genoten van de gevarieerde barbecue en konden bij Joost Zweegers (Novastar) bij wijze van spreken op de schoot tijdens diens concert met het Brussels Philharmonic. Bij een goed glas werd er genetwerkt.
Goedkoper dan eigen personeelsfeest
Erik Schroeven, manager relatiebeheer, communicatie en marketing, blikt tevreden terug. “Over de opkomst mogen we tevreden zijn”, vertelt Erik. “Maar ik zal pas echt heel tevreden zijn als ik binnen afzienbare tijd aangesproken wordt door een ondernemer die me vertelt dat hij een leuke persoon heeft ontmoet met wie hij zaken gaat doen. Dan zal Vokartiest helemaal geslaagd zijn.” Vokartiest is voor Voka de start van de zomer. Heel wat ondernemers organiseren dan feestjes voor hun personeel op het bedrijf of op locatie. “Ze zouden dat beter doen op Vokartiest. Dat neemt minder tijd in beslag en is nog eens goedkoper ook. En je krijgt hier de kans nieuwe mensen te ontmoeten met wie je eventueel zaken kan doen”, klinkt het.
Wereldburgers willen worden
Wanneer de toekomst van Vokartiest ter sprake komt, klinkt Schroeven strijdvaardig. “Het moet hét evenement worden voor de Vlaams-Brabantse ondernemer. Je moet weten dat we als Vlaams-Brabanders de minste identiteit hebben van alle Vlaamse provincies. De Limburgers kennen het Limburg-gevoel, dat geldt ook voor de Antwerpenaars in hun provincie en voor de inwoners van Oost-en West-Vlaanderen. Jammer genoeg kennen we dat gevoel niet. Wat niet is kan nog komen. Als we dankzij Vokartiest al kunnen bereiken dat de Vlaams-Brabantse ondernemer merkt een echte Vlaams-Brabander te zijn met een eigen identiteit en een eigen cultuur, van Landen tot Londerzeel en van Herne tot Begijnendijk, dan zijn we meer dan op de goede weg. Goed, Brussel ligt inderdaad tussen Oost-en West-Brabant maar met Voka Metropolitan vormen we op heel wat vlakken een geheel. Zo proberen we het Vlaams-Brabantse verhaal te koppelen aan het Brusselse. Echt, wij als Vlaams-Brabanders moeten wereldburgers willen worden, net als de inwoners van de andere provincies. Waarom zouden we niet? We hebben pareltjes van bedrijven met wereldwijde faam, denk aan Imec, Duracell, Puratos, Stageco, AB InBev om er maar enkelen te noemen. Waarom kunnen we daar niet meer fier over zijn en dat ook meer delen met de buitenwereld”, besluit Schroeven.