Flanders DC bereikte vorig werkjaar elfduizend ondernemers

peter2015vierkant-wit-300x300

Tijdens het voorbije werkingsjaar (van juli 2014 tot en met juni 2015) bereikte het Leuvense Flanders DC (District of Creativity) meer dan 11.000 ondernemers. Naast de 8.000 deelnemers die met eigen workshops en events werden bereikt, vonden 3.500 ondernemers de weg via werkgeversorganisaties en andere intermediairen. Gemiddeld lokten deze door derden georganiseerde events vijftig ondernemers, een opmerkelijke stijging in vergelijking met de voorbije jaren.

Een verklaring voor het groeiend aantal deelnemers ziet Peter Bertels (foto), projectleider ondernemingscreativiteit van Flanders DC, in de introductie van een omgekeerd prijssysteem: “hoe meer deelnemers een organisatie bij elkaar brengt hoe minder onze workshops of sessies kosten, daardoor zie je steeds vaker dat verschillende organisaties binnen een gemeente gaan samenwerken”. Deze efficiëntiewinsten worden gebruikt om de verschillende sessies nog beter op de eindklant -de ondernemer- af te stemmen.

Flanders DC heeft een standaardaanbod van acht workshops en sessies die telkens in een op maat van het publiek afgestemde versie worden gegeven. “In samenwerking met verschillende partners werken we ook specifieke sessies uit” vertelt Bertels daarover “zo reisden we in het afgelopen jaar naar Groot-Brittanië met landbouwers en later nog eens met mensen uit de reissector. Op het einde van zo’n innovatietour ging elke deelnemer naar huis met een concreet nieuw idee voor zijn onderneming”, een soort startupbus maar dan voor gevestigde ondernemers zeg maar.

“De Innovatieworkshops zijn voor ons zeer belangrijk” stelt Pascal Cools, directeur van Flanders DC, “op die manier wordt de kennis die we via ons kenniscentrum en in het algemeen verzamelen, vertaald naar concreet bruikbaar advies voor ondernemers”. Geert Degrande