IMG_8110

Graydon: “6 lessen die u nooit vergeet na een faillissement”

Adviesbureau Graydon heeft op basis van interviews met verantwoordelijken van gefailleerde ondernemingen een lijstje opgemaakt met zes lessen die de betrokkenen naar eigen zeggen nooit meer zullen vergeten. We sommen de lessen even voor u op. 

1. Beter voorbereiden

Een goede voorbereiding is noodzakelijk alvorens u een onderneming opricht. Heel wat ondernemers gaan in deze fase al in de fout. Zij die na een faillissement opnieuw beginnen, willen zich geen tweede keer laten vangen. Ze zetten bij een nieuwe start alles op papier.

2. Eigen middelen gebruiken

Herstarters vermijden grote risico’s na een faillissement. Zeker op vlak van financiering. De meerderheid verwijst naar de bank als boosdoener. Ze beginnen dan ook opnieuw met zo weinig mogelijk vreemd vermogen om hun onderneming op te richten en de eerste drie jaar te overbruggen.

3. Klanten screenen

Niet elke klant is een goede klant. Dat beseffen ondernemers maar al te goed. Herstarters zullen hun klanten vaker screenen vooraleer zaken te doen. Ze nemen zich voor om het betalingsgedrag van hun klanten beter in de gaten te houden.

4. Geen personeel

Het voornemen van herstarters om financieel minder risico’s te nemen, staat gelijk met hun ambitie om geen of zo weinig mogelijk personeel aan te werven. Hoge sociale lasten, gebrek aan vertrouwen in het personeel en angst voor een onvoldoende gevuld orderboekje houdt hen tegen.

5. Professionele begeleiding

Ondernemers die failliet gingen, erkennen het belang van externe adviseurs. Alle herstarters zien het nut in van een betere begeleiding. Ze zullen zich eerst bezinnen over hun sterktes en zwaktes en zich vervolgens bijscholen waar dat nodig is. Hun netwerk, dat ze goed willen opbouwen en onderhouden, kan hen hierbij helpen.

6. Preventief ingrijpen

Voorzichtiger, bedachtzamer… en tegelijkertijd meer op hun hoede. Herstarters doen hun uiterste best om problemen sneller op te merken, hulp te zoeken of op tijd te stoppen om grotere problemen te vermijden.