De achtste editie van autovrije zondag in Leuven wordt een bijzondere uitgave. Het evenement luidt het nieuwe verkeerscirculatieplan voor de stad in. Fietsers en voetgangers verdringen vanaf dan koning auto resoluut uit het centrum. Niet iedereen is daar even blij mee. Nogal wat handelaars vrezen dat ze klanten zullen verliezen.
Het stadsbestuur van Leuven besliste eerder dit jaar om het autoverkeer terug te dringen ten voordele van fietsers en voetgangers. Voor de realisatie van een autoluw centrum wordt daarom al een tijdje volop gewerkt aan vriendelijke infrastructuur voor de zachte weggebruiker.
De autovrije zondag, die de stad in samenwerking met de vzw Mobiel 21 voor de achtste keer organiseert, moet de eerste positieve effecten van het nieuwe beleid tonen. Op zondag 28 augustus blazen 75 lokale verenigingen, ondernemers en handelaars Leuven extra leven in. Acht pleinen en tal van straten vormen het decor voor meer dan tachtig activiteiten. Ze krijgen voor één dag een andere naam.
“Veel van die pleinen zullen ook na de autovrije zondag een andere invulling krijgen”, zegt schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani (sp.a). “Met het verkeerscirculatieplan dat eind augustus van start gaat, kiezen we voor een bereikbare stad, met minder doorgaand verkeer.”
Het nieuwe plan is de volgende stap in de evolutie die Leuven al sinds de jaren zeventig doormaakt: van autovol naar autoluw. Zo wordt de Vismarkt (foto), die sowieso al bijna onbereikbaar is, autovrij. Parkeren is er straks niet meer toegelaten. De handelaars van de Vismarkt vrezen dat de klanten zullen wegblijven.
“We hadden gehoopt dat er shop&go-plaatsen zouden komen op de Vismarkt of op het Smoldersplein. Beide pistes zijn verworpen. De dichtstbijzijnde shop&go-plaatsen komen in Craenendonck en de Rijschoolstraat.” Ook die zijn slechts een boogscheut van de Vismarkt verwijderd. Op minder dan wandelafstand zeg maar.