Handelaars verwachten veel van solden

soldenMode Unie, de Unizo- organisatie van de zelfstandige modewinkels, liet zoals elk jaar bij aanvang van de koopjes haar leden bevragen naar de afgelopen normale collectieverkoop. De normale verkoop viel lichtjes terug ten aanzien van vorig jaar, maar de verwachtingen voor de koopjes zijn hoopgevend.

De normale zomerverkoop is gemiddeld met twee procent gedaald tegenover vorig jaar. Dit is op zich geen goed resultaat, maar wel opvallend beter dan 2013 en 2012 toen de winkels tot 7 procent minder omzet realiseerden dan de voorafgaande jaren. 44 procent van de respondenten verkocht slechter dan vorig jaar, 26 procent deed beter en 30 procent haalde dezelfde omzet. Diegenen die slechter verkochten verwezen naar de economische conjunctuur en de slechtere weersomstandigheden van het voorjaar.

De verwachtingen ten aanzien van de solden zijn lichtjes positief. Vooral het goede weer kan deze dagen de start van de koopjesperiode gunstig beïnvloeden om net voor de vakantie nog zomerspullen tegen soldenvoorwaarden aan te schaffen. Bij zelfstandige modewinkels blijft de gemiddelde korting 30 procent, maar zoals geweten gaat het hier om meer kwalitatieve en duurzame artikels.

Denktank

Mode Unie  start in september een denktank om samen met fabrikanten en merkverdelers de mogelijkheden te bekijken rond een gezamenlijke aanpak van het omnichannel fenomeen in de modesector. Dat is de combinatie van verschillende kanalen waarmee de consument met een winkel in aanraking komt: fysieke winkel, e-commerce en digitale aanwezigheid.

De pure e-commerce heeft in België momenteel een marktaandeel van 7,4 procent in de totale verkoop in de modesector. In Frankrijk is dat 8,2 procent, Nederland 12,2, in het UK 16,8 en in Duitsland 24 procent. “De Belgische modeverkoop moet mee evolueren met het digitale verhaal waar e-commerce onder andere deel van uitmaakt, maar dan in een omni-channel aanpak”, zeht Mode Unie. “Deze aanpak moet een combinatie zijn waardoor de consument efficiënt en plezierig kan shoppen.”