ZAVENTEM/VILVOORDE/JETTE/HALLE/SINT-PIETERS-LEEUW – Het is zover! Na een jarenlange voorbereiding vervoert sinds zondag de Ringtrambus, deel van het openbaar vervoersnetwerk van De Lijn, pendelaars tussen Brussels Airport, Vilvoorde en het UZ Brussel in Jette.
“De Ringtrambus zorgt voor een snellere verbinding via openbaar vervoer tussen belangrijke tewerkstellingspolen in Brussel als het UZ Brussel en de Heizel naar de luchthaven. De mobiliteit in de hele Noordrand zal er bij winnen”, zegt Jan Van Doren, Directeur bij Voka Metropolitan. Tussenstops zijn onder meer mogelijk aan de Medialaan, Brussels Expo en AZ Jan Portaels. Er moeten nog stappen moeten worden gezet naar de volledige uitbouw van de Ringtrambus. Dit zijn de werken aan de Sint Annalaan, in het centrum Vilvoorde (Heldenplein) en ook aan de R22 Woluwelaan. Die vormen de volgende mijlpalen, want op bepaalde trajecten zullen aparte busbanen beschikbaar zijn en zullen verkeersstromen van elkaar gescheiden worden.
Milieuvriendelijk en extra passagiers
Een Ringtrambus is een pak langer dan de dubbele bussen die je momenteel in het straatbeeld ziet, de zogenaamde ‘accordeonbussen’. Hierdoor kan de trambus extra passagiers vervoeren en biedt ze meer comfort dan een gewone bus. Bovendien is de Ringtrambus een hybridevoertuig en dus een milieuvriendelijk vervoersmiddel. Ook de mogelijkheid om je fiets mee aan boord te nemen, (vier) extra brede deuren, lage vloer en toegankelijke haltes zijn handig meegenomen.
“Dit project biedt een antwoord op de vraag van onze ondernemers om werk te maken van een betere bereikbaarheid van de Brusselse Noordrand. Dit duurzaam alternatief voor de auto, stimuleert bovendien de arbeidsmarkt in onze regio. Dankzij de betere bereikbaarheid via openbaar vervoer, raken openstaande vacatures sneller ingevuld”, zegt Peter Van Biesbroeck, Algemeen Directeur VOKA Vlaams-Brabant.
Halle en Sint-Pieters-Leeuw?
De intrede van de Ringtrambus op het traject tussen de luchthaven van Zaventem en UZ Brussel doet ook andere steden en gemeenten dromen. Zo tonen Sint-Pieters-Leeuw en Halle, waar eerder al testritten plaatsvonden, zich zeer geïnteresseerd. Halle en Sint-Pieters-Leeuw zouden de trambussen liefst zien rijden op lijn 170. Die behoort tot de top tien drukste lijnen in Vlaanderen, en staat in de top drie binnen de provincie Vlaams-Brabant. Vervoersmaatschappij De Lijn is blij met de interesse, maar laat weten dat er voorlopig nog geen concrete plannen zijn voor een uitbreiding.
Brabantnet
De Ringtrambus maakt deel uit van Brabantnet, het openbaar vervoersnetwerk van De Lijn in de provincie Vlaams-Brabant. Het doel is om een maximale modal shift, een omschakeling naar alternatieve vervoerswijzen, te bereiken met beperkte middelen. Met deze verandering in reizigersgedrag hoopt men de verwachte groei van het autoverkeer op te vangen en de files in Vlaams-Brabant te verminderen. Concreet bestaat Brabantnet uit drie tramlijnen rond en naar Brussel: een sneltram van Willebroek naar Brussel langs de A12, een ringtram van Brussels Airport over Vilvoorde naar Jette, en een luchthaventram van Brussel-Noord naar Brussels Airport. “Nu is het zaak om dringend werk te maken van de luchthaventram, die Brussel-centrum met de luchthaven verbindt langsheen de A201. Dit zal de bereikbaarheid van de luchthaven en de bedrijventerreinen langsheen deze as verbeteren. Ook Brusselse werkzoekenden zullen hierdoor gemakkelijke op de luchthaven en de omliggende bedrijventerreinen aan de slag kunnen”, besluit Wim Pannecoucke, Adviseur Mobiliteit en Logistiek bij Voka Vlaams-Brabant. Brabantnet maakt op zijn beurt deel uit van het project ‘Werken aan de Ring’, een geïntegreerd programma met als doelstelling de mobiliteit in de regio rond de Brusselse ring te verbeteren en de leefbaarheid te verhogen.