2 CEO Senne Gorris.

Hippo DX haalt 1,5 miljoen op voor verdere ontwikkeling snelle allergietest

AARSCHOT/LEUVEN -  Start-up Hippo Dx  heeft bij verschillende investeerders 1,5 miljoen euro opgehaald om de productie van een snelle en goedkope allergietest op te starten.

De bekende allergietest, de huidpriktest, is inmiddels 60 jaar oud. Daarbij wordt een kras gemaakt in de bovenste huidlaag. Op de resultaten van een al dan niet allergische reactie van de huid is het altijd wel even wachten. Door de hoge druk in de medische dienstverlening is de tijd erg schaars en moet ze efficiënt worden gebruikt. Geregeld wordt er dan de duurdere bloedproef afgenomen.

Dat bracht arts Senne Gorris op het idee om een toestel te ontwikkelen dat sneller, goedkoper en nauwkeuriger deze test uitvoert. De Skin Prick Automated Test was een feit. Het apparaatje zet in een mum van tijd 12 krassen met een bijzondere hoge nauwkeurigheid. Even later houdt de patiënt zijn/haar arm opnieuw tegen het toestel, waarop het resultaat meteen afgelezen kan worden.

Omdat allergieën wereldwijd op grote schaal voorkomen zit er heel wat potentieel in de verdere ontwikkelingen van het product. Met start-up Hippo Dx haalde stichter en CEO Senne Gorris al 1,1 miljoen euro startkapitaal op. Recent kwam daar nog eens 1,5 miljoen euro bij die onder andere zal gebruikt worden voor de productie van het apparaat. Onder andere imec en het Limburgse Bluehealth Innovation Fund geloven in het product en staken centen toe. Momenteel zit de test in de validatiefase. Het prototype is klaar en wordt nu verfijnd en geproduceerd in nauwe samenspraak met productiepartner Verhaert. Binnen enkele maanden volgt een validatie in een klinische studie door partner UZ Leuven.