LEUVEN – 45 studenten Bedrijfsmanagement-KMO & Ondernemen studeren af aan hogeschool UCLL in Leuven. Zij zijn de allereerste lichting van een keuzetraject dat de hogeschool in 2017 opstartte op Campus Proximus in Heverlee. Christel De Lange, opleidingsverantwoordelijke: “KMO’s snakten toen al naar jong afgestudeerden met een brede inzetbaarheid, maar geen enkele opleiding in de regio bood dit aan. Vandaag staan ze er, paraat om onze ondernemers te versterken met nieuw talent.”
De opleiding Bedrijfsmanagement van UCLL startte ‘KMO & Ondernemen’ na signalen uit het werkveld. Christel De Lange, opleidingsverantwoordelijke: “KMO’s hebben niet de budgetten om voor elke opdracht binnen hun bedrijf steeds een specialist in te zetten. Zij zoeken mensen die een degelijke kennis hebben van álle domeinen in de sector. Daar zijn we drie jaar geleden aan tegemoet gekomen met de opstart van dit keuzetraject. Onze afstudeerders zijn echte allrounders en dat wordt geapprecieerd.” Maxime Vanacker, co-founder & CEO van Moving Lives in Heverlee, bevestigt: “De stagiaires die bij ons aan de slag gingen waren opvallend breed- en ruimdenkend”, zegt Vanacker.
Instant succes
De nieuwe opleiding was een instant succes. En de groei houdt aan: het afgelopen academiejaar gingen 171 eerstejaars van start. Ze blijken ook als stagiaires vlot hun plek te vinden bij de KMO’s in de regio. Frederik Noben, Marketing Manager bij Java Coffee Company in Rotselaar: “Je voelt meteen dat deze studenten bewust gekozen hebben om voor een KMO te gaan. Het feit dat hun ambitie daar ligt, geeft een betere fit; het leunt meer aan bij wie wij zijn als bedrijf”, luidt het. Het keuzetraject blijkt dan ook populair bij studenten die erop gebrand staan zich meteen als zelfstandige te vestigen om bijvoorbeeld het familiebedrijf over te nemen. Zij zijn op zoek naar een brede opleiding die hen voldoende basis geeft bij het starten van een nieuwe onderneming of het overnemen van een zaak.
Pop-ups
Leuvenaars kennen de studenten ‘KMO & Ondernemen’ misschien van de pop-ups die ze eerder dit jaar openden in de Tiensestraat. De opening was toen zo’n succes, dat het aanschuiven geblazen was. Alle zaken sloten dan ook met winst af.