abinbev

Horeca draait op voor prijsverhoging door AB InBev

AB InBev verhoogt volgende maand de prijs van zijn pilsbier. Een bak bier wordt 37 eurocent duurder en de prijs van een pint stijgt met 1,4 cent. Horeca Vlaanderen raadt cafébazen aan om de prijsverhoging van de Leuvense brouwer zo snel mogelijk door te rekenen aan de klant. Maar in de praktijk blijken ze dat niet te doen. Zo zijn het de horecazaken die opdraaien voor de prijsverhoging.

Volgens AB InBev is het van september 2015 geleden dat het bedrijf de bierprijs verhoogde. “Dat is nodig om langetermijninvesteringen in de Belgische markt te financieren”, zegt de Leuvense bierreus.

“Op de totale verkoop in een jaar maakt zo’n lichte stijging toch een merkbaar verschil in de marges die een horecazaak kan halen”, zegt Gerrit Budts, woordvoerder van Horeca Vlaanderen. “Je riskeert dat je rentabiliteit onder druk komt te staan.”

Zoals al vaker het geval was, waren andere brouwers er als de kippen bij om op hun beurt de prijs van hun pils te verhogen. Met name Alken Maes en Brouwerij Haacht volgen het voorbeeld van de markleider. Toeval of niet, twee brouwerijen met Vlaams-Brabantse verankering.

Alken Maes, de nummer twee op de Belgische markt, voert al in de loop van januari een prijsverhoging door voor de retail en in februari voor de horeca. Met hoeveel is nog niet duidelijk. De productie van de bieren van Alken Maes gebeurt naast Alken in Asse (Mort Subite) en Opwijk (Affligem).

De derde brouwer van het land, brouwerij Haacht in Boortmeerbeek, verhoogt in maart de prijs van de pils Primus voor de horeca. In principe volgt de distributiesector, de supermarkten, dan enkele maanden later. Ook bij deze brouwer is de exacte prijsstijging nog niet bekend.