bankautomaat-300×207

Horeca Leuven ontevreden over sluiting KBC-gevelautomaten

De KBC-gevelautomaten in de Leuvense Parijsstraat en aan het Barbarahof zijn buiten werking gesteld. Tot ongenoegen van Horeca Leuven. 

Op de plaats waar vroeger in de Leuvense Parijsstraat en aan het Barbarahof de gevelautomaten bevestigd waren, zit nu een afdekplaatje. Volgens KBC zijn er verschillende redenen voor de sluiting van de gevelautomaten. “Automaten in een bemand kantoor of automatenkantoor bieden onze klanten meer beschutting tegen weer en wind en zijn voor ons ook makkelijker te onderhouden, te bedienen en te beveiligen”, aldus KBC-woordvoerster Viviane Huybrecht.

Risico op plofkraken? Kort door de bocht

Dat de automaten gesloten zijn omwille van het risico op plofkraken, vindt Huybrecht kort door de bocht. “Wij maken regelmatig een stand van zaken/evaluatie van ons automatenpark. Bij de recentste oefening hebben we beslist om die twee automaten buiten werking te stellen. Er is al een geldautomaat beschikbaar in het (automaten)kantoor in de buurt, in Barbarahof, en er is bij de evaluatie ook beslist om daar een extra automaat te installeren. Dat zal deze maand nog gebeuren”, luidt het. Karel Van Eetvelt van Febelfin liet na de reeks plofkraken wel weten dat er heel wat banken hun lokettenzalen vanaf 23 uur gaan sluiten. Dat besloten de vier grootbanken, KBC, ING, Belfius en BNP Paribas en Bpost, na overleg met Binnenlandse Zaken, politie en justitie naar aanleiding van een plofkraak in een ING-kantoor in het Waals-Brabantse Seneffe.

Onbegrip 

De beslissing om de gevelautomaten weg te nemen, kan op weinig begrip rekenen van Horeca Leuven. “De dienstverlening van de banken blijft erop achteruit gaan”, aldus voorzitter Danny Justens van Horeca Leuven. “Deze sluiting is in het algemeen dan ook beneden alle peil. De files aan de resterende automaten zoals die in de Naamsestraat en op de Grote Markt zullen alleen maar langer worden. Kijk, elektronisch betalen kan dan wel een alternatief zijn, maar dat is niet zo voor iedereen. Oudere mensen die graag cash hun aankopen betalen, blijven in de kou staan. Bovendien mag ik er niet aandenken wat er zal gebeuren als de 4G of Wifi het laat afweten of iedereen zijn pinten wilt betalen met plastic. Dan zullen we noodgedwongen iemand extra in dienst moeten nemen om dat allemaal in goede banen te leiden”, besluit de horecaondernemer.