NOOSA ontwikkelt 100% recycleerbare textielvezels. Met deze ontwikkeling wil de start-up de mode-industrie transformeren van een lineaire naar een circulaire economie. Dankzij de concrete oplossing van NOOSA kan de textielindustrie het gebruik van kunststoffen vermijden. De mode-industrie is vandaag de op één na meest vervuilende industrie. Dat komt door de hoeveelheid water die nodig is voor de productie – 20.000 liter water om één T-shirt te produceren – en door de externe effecten van de productie op het milieu. De mode-industrie is verantwoordelijk voor maar liefst 20 tot 35% van de microplastics die in oceanen worden aangetroffen.
Duurzame alternatieven
Mode retailers zijn vandaag dan ook op zoek naar duurzame alternatieven die het milieu respecteren en minder vervuilen. Niet alleen tijdens het productieproces, maar ook tijdens de levenscyclus van het product. Daarom ontwikkelde NOOSA een natuurlijke textielvezel op basis van maïs: biologisch afbreekbaar en eindeloos recycleerbaar. Geen schadelijke chemicaliën, en geen afval in oceanen of stortplaatsen. De start-up wordt daarin ondersteund door Start it @KBC, de grootste startup-accelerator van België.
Ademen
NOOSA is een performante vezel met heel wat innovatieve eigenschappen. Zo hebben stoffen en kleding gemaakt met NOOSA-vezels een sterker ademend vermogen. Ze hebben daardoor een lagere geurretentie dan kledij gemaakt van katoen of polyester, vezels die tot op vandaag het vaakst worden gebruikt in de mode-industrie. De NOOSA-vezel is bovendien bacteriostatisch, hypoallergeen en UV-bestendig. Eigenschappen die de stof uitermate geschikt maakt voor sportkleding, breigoed en ondergoed, en zeer veelbelovend voor de denim-industrie.
Investeerders
finance&invest.brussels is overtuigd van het potentieel van de nieuwe, innovatieve textielvezel en investeerde 250.000 euro in NOOSA. “Dit project, dat circulaire perspectieven biedt aan de mode-industrie, past in onze investeringsstrategie. De dynamiek en de complementariteit van de ondernemers heeft ons bovendien overtuigd dat zij het juiste team zijn om dit ambitieuze project te leiden”, benadrukt Pierre Hermant, CEO van finance&invest.brussels. Een privé-investeerder brengt nog eens 250.000 euro in. Met het opgehaalde kapitaal wil de start-up verder inzetten op R&D, en zijn multidisciplinair team van textiel-ingenieurs, technici en sales-medewerkers versterken.