de mol ai CEO Jonas Tundo, en Sophie die mee aan de stemmen in ‘De mol’ werkte. — © Raymond Lemmens

IT bedrijf Dataroots kloonde stemmen in ‘De mol’ met AI

“De echte stem van de mol” was in de aflevering van zondag te horen. Maar ook: de door AI gegeneerde stemmen van de andere kandidaten. “Wij horen zelf niet wie de mol is”, zegt Jonas Tundo, de CEO van het Leuvense IT bedrijf Dataroots dat de stemmen nabootste.

Tv-kijkend Vlaanderen zat zondag op het puntje van z’n zetel, toen Michaël in De mol op Play4 de stem van de saboteur te horen kreeg. De échte stem van de mol, zonder filter. Maar die bleek uiteindelijk gemixt met de AI-versie van de stemmen van de andere kandidaten, die gegenereerd werden door Dataroots uit Leuven. CEO Jonas Tundo (39) gaf in Café de mol een woordje uitleg.

“Viel het op dat ik van Limburg ben?”, vraagt de uitgeweken Lummenaar lachend, wanneer we hem daags nadien aan de lijn krijgen. “AI evolueert heel snel. Op het moment dat wij voor De mol aan de slag gingen, stond AI helemaal nog niet zo ver als nu. Acht maanden geleden was het nog uitdagender. Er bestaan veel methodes online waarmee je makkelijk stemmen kunt nabootsen. Maar dan is de kwaliteit veel minder, en klinken de stemmen heel Hollands.”

Moeilijk verschil
Wie de echte stem van de mol eruit kan halen, weet dus wie de mol is. Al is het verschil tussen echt en nep zeer moeilijk te horen. “Wij hebben de audio-data van de selectieprocessen van de kandidaten gekregen, en nadien ook de eerste opnames”, zegt Sophie De Coppel, die samen met collega Senne het project uitvoerde. “Vanuit al die opnames moet je de stemmen selecteren, die je wil gaan klonen”, vult Jonas aan. “Daar moet je een AI-model op bouwen, dat je leert om de stemmen na te bootsen. Zo laat je hen dingen zeggen, die ze eigenlijk niet gezegd hebben.”

Omdat Dataroots niet mocht weten welke kandidaten zouden overblijven tot de bewuste aflevering, moesten ze aan de slag met de tien kandidaten. “Er is dus wel wat verloren werk”, lacht Sophie. “Op zich niet slecht, want voor sommige kandidaten was het net iets uitdagender. Zo heeft Coco een heel specifiek accent, dat moeilijk was om te trainen. Presentator Gilles De Coster werd als testpersoon gebruikt. Zijn spraak is veel correcter, en de kwaliteit van de opnames was beter waardoor het makkelijker was.”

“Presentator Gilles De Coster werd als testpersoon gebruikt. Zijn spraak is veel correcter, en de kwaliteit van de opnames was beter waardoor het makkelijker was”

Sophie De Coppel van Dataroots

Enthousiast
Gilles was heel enthousiast over het resultaat. “Net als de rest die aan De mol werkt”, zegt Jonas. “Achteraf hoorden we dat sommige mensen de stem van Stéphanie iets te Limburgs vonden. Maar dat is makkelijk gezegd, nu ze eruit is. Ze hadden op voorhand aangekondigd dat ze iets met de stem van de mol gingen doen. Ik vind het straf dat niemand geraden heeft dat het iets met AI zou zijn. Zeker omdat AI zo hot is. Maar het bleef geheim, en het verrassingseffect was heel groot.”

Ook wie de mol is, weten Jonas en Sophie niet. “Ook voor ons is het heel moeilijk om het verschil tussen de echte stem en de AI-stemmen te horen”, zegt Sophie. “Zeker omdat het door een autoradio werd afgespeeld.” Jonas beaamt. “Er werd alles aan gedaan opdat wij er niet achter zouden komen wie de mol is. Enkel Sophie en Senne zelf, en hun teamleader wisten dat we aan dit project werkten.”

24 nationaliteiten
Stemmen nabootsen met AI is niet de corebusiness van Dataroots, voor alle duidelijkheid. Jonas Tundo richtte het bedrijf zeven jaar geleden op, samen met medevennoot Bart Smeets. “Eigenlijk ben ik biostatisticus, en ik ben als data scientist avant la lettre begonnen in ziekenhuizen”, zegt hij. “Aan de hand van data voorspelden we bijvoorbeeld hoeveel verpleegkundigen er nodig zijn. Op het moment dat het AI-gebeuren opstartte, was ik met de juiste dingen bezig.”

“Op het moment dat wij voor ‘De mol’ aan de slag gingen, stond AI helemaal nog niet zo ver als nu. Acht maanden geleden was het nog uitdagender’

Jonas Tundo van Dataroots

Intussen hebben ze een kantoor in Leuven, Gent en Utrecht en werken er 150 mensen met 24 verschillende nationaliteiten. “De mol was een niche-project voor ons”, legt de CEO uit. “Het merendeel van onze projecten gaat rond numerieke en tekstuele data. Bedrijven beginnen allemaal in te zetten op AI. Wij zorgen dat ze AI kunnen toepassen. Zo helpen we om hun data beter te gebruiken, en hun diensten te verbeteren.”

“We werken voor heel veel verschillende types bedrijven: van grote financiële instellingen en de overheid tot kleine start-ups. Voor VRTMax hebben we bijvoorbeeld algoritmes gemaakt om smaakverbredend programma’s te ontdekken. Ook On Wheels is een project waar wij aan werkten. De app laat zien welke gebouwen toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers en andere beperkingen. Wij hebben er een slimme assistent aan toegevoegd, waar je tegen kan spreken om bepaalde acties uit te voeren.”