LEUVEN – De Belgische kledingketen JBC en het webplatform Belgunique lanceren aanstaande zaterdag de eerste editie van ‘Local Market’. Vijf lokale makers zullen in evenveel winkels van JBC hun werkstukken tonen. In het JBC-filiaal in Leuven wordt plaats gemaakt voor onder andere zeefdrukker Karl Decré.
Het webplatform Belgunique en de Belgische kledingketen JBC zetten lokaal maaktalent in de kijker van 7 tot en met 31 maart onder de noemer Local Market. JBC stelt daarbij in elke Vlaamse provincie 1 filiaal ter beschikking voor de collecties van 5 lokale makers die -symbolisch- ook elk uit een van de 5 Vlaamse provincies afkomstig zijn.
Karl Decré
In het JBC-filiaal van Leuven (Brusselsestraat) zal onder andere zeefdrukker Karl Decré vanaf zaterdag meer dan 3 weken de kans bieden zijn kunsten te tonen. Decré is naast ondernemer ook werkzaam in het epilepsiecentrum van UZ Gasthuisberg. Maar onder de merknaam Thus past hij zeefdrukken of typografie toe op al zijn houten creaties (wenskaarten, juwelen, posters en verlichtingsarmaturen).
Aanleiding
De aanleiding voor deze ‘Local Market’ is duidelijk. Vlaanderen telt zoveel gepassioneerde talenten die artistiek, ambachtelijk en authentiek actief zijn in hun eigen atelier. Zij produceren bewust en gemotiveerd met natuurlijke, kwalitatieve, duurzame en herbruikbare grondstoffen en met lokale of gerecycleerde materialen. Maar het groot publiek weet hen niet altijd te vinden of kijkt eerst en vooral naar zijn portemonnee. En de makers hebben sowieso niet de marketingbudgetten om zich te profileren tussen de keiharde concurrentie van e-commerce en grote winkelketens.
Win-win
JBC (1975°) biedt dus nu fysieke ruimte aan deze lokale makers, en de makers kunnen hun unieke producten of ontwerpen presenteren aan de JBC-klanten. Sofie Smolders, zaakvoerster van Belgunique, is blij met deze samenwerking. “Vanuit Belgunique bieden we sowieso ondersteuning aan lokale makers om een grotere markt te bereiken. Dit nieuwe Local Market-initiatief is terug een echte win-win. Lokale makers en lokale gevestigde waarden als JBC vormen immers het hart van onze lokale economie in een elkaar versterkend ecosysteem”, zegt Smolders.
“Van bij ons”-extraatje
Bart Claes, CEO van JBC: “Onze collecties worden in ons hoofdkantoor in Houthalen ontworpen door onze eigen designers, en ons JBC-aanbod wordt regelmatig verrijkt met samenwerkingen van eigen bodem – denk aan Katja Retsin, Karen Damen of Walter Van Beirendonck – die onze kleren net dat ‘van bij ons’-extraatje geven. Daarnaast ontfermen we ons graag over jong Belgisch talent. Zo hebben we in het verleden onze schouders onder de herbruikbare luier- startup Washcot gezet en waren we ook al partner in de Local Friday-campagne van november 2019. Deze Local Market in maart lijkt me dan ook een logisch vervolg in ons verhaal. Het feit dat deze makers ook nog eens aan de slag gaan met duurzame en herbruikbare grondstoffen of gerecycleerde materialen, maakt voor ons de puzzel compleet, aangezien wij al ons al jaren inzetten voor duurzaam ondernemen, met respect voor mens en milieu”, besluit Claes.