In Vlaanderen duiken alsmaar meer ‘belevingswinkels’ op. Bakstenen zaken die van winkelen een totaalervaring willen maken. Zo transformeerden ook Patrick Jansen en Dominique De Backer hun Keerbergse brillenzaak New Optics om tot belevingswinkel.
Patrick Jansen en zijn vrouw Dominique De Backer zitten al 20 jaar in de brillenbranche. Na enkele maanden van verbouwingen opende hun zaak Keerbergse New Optics recent opnieuw de deuren als belevingswinkel. Een noodzakelijke evolutie volgens Dominique. “Als handelaar moet je mee evolueren, daarom is het belangrijk in te spelen op wat de consument verwacht, en dat gaat verder dan gewoon een aankoop doen in de winkel. Inspiratie deden we op in verschillende zaken, restaurants, hotels maar ook huizen. We beschouwen elk persoon als een individu en willen dus ook voor iedereen een beleving aanbieden. Bovendien kan je nog steeds niet alles online doen, denk maar aan je ogen laten testen of lenzen uitproberen”, aldus Dominique.
Belevingscellen
Om van hun zaak een echte belevingswinkel te maken integreerde New Optics verschillende belevingscellen. Naast de centrale galerij met zo’n duizend brillen zijn er ook een Lens Room, Sun Room, Fashion Room, en Kids Corner. Daarnaast is er ook een bar met verschillende biologische dranken. “Levensgenieters stappen meteen naar de bar, of ons nieuwe zonneterras om te blijven “plakken” met een koffie of drankje. Het open atelier maakt voor iedereen zichtbaar hoe er hier wordt gewerkt. Iedereen kan ook bij ons een bril zoeken op zijn manier: sommige mensen worden graag meteen geholpen, anderen kijken graag rustig alleen rond”, luidt het. Daarnaast biedt New Optics ook regelmatig workshops aan rond de juiste make-up bij het dragen van een bril en zal de zaak ook tweewekelijkse lezingen geven.
Wereldprimeur
In de speciaalzaak langs de Haachtsebaan tref je in een van de belevingscellen ook een wereldprimeur aan. Je kan er een ‘shop in the shop’ vinden van het brillenmerk Etnia Barcelona. Het is de bedoeling dat deze belevingscel regelmatig vernieuwd wordt door een nieuwe pop-up. Daarnaast werkt New Optics ook samen met fabrikant Zeiss aan een 3D-scanner die virtuele brillen op het gelaat kan plaatsen. en de gekozen bril ook kan printen. Ook de wereldwijde primeur voor dat toestel zou volgens de uitbaters voor New Optics zijn.