digitalisering

“KMO’s met handen in het haar rond digitalisering”

Het gaat de kmo’s voor de wind. Het economisch klimaat is gunstig, wat hen de mogelijkheid biedt vrijgekomen centen te investeren.  Maar uit een bevraging van softwarebedrijf Exact bij ruim 1.700 kmo’s blijkt ook dat ze met de handen in het haar zitten over hoe de stap naar het digitale tijdperk concreet te maken. 

Belgische kmo’s konden drie jaar op rij rekenen op stevige groei, gemiddeld 10 procent. Dit blijkt uit de kmo-barometer van softwarebedrijf Exact. Het groeicijfer ligt in lijn met de ‘grandcrujaren’ 2015 (11%) en 2016 (12%). Ook de netto bedrijfswinst zit met 15 procent goed, en is vergelijkbaar met vorige jaren. De mooie cijfers creëren voor ondernemers ruimte om opnieuw te investeren, daar zij zich minder bezig moeten houden met het matigen van hun uitgaven.

Facturen in schoendoos 

De bevraagde kmo’s zeggen, volgens Exact unisono, dat digitalisering dé uitdaging wordt naar de toekomst toe. Toch blijkt uit de barometer, op basis van een bevraging bij ruim 1.700 kmo’s,  dat net die digitalisering voor veel ondernemers een zorgenkind is. Maar liefst zes op de tien kmo’s moet toegeven hun facturen nog in een schoendoos of map bij te houden en zo naar de boekhouder te brengen. Een geautomatiseerd en digitaal boekhoudsysteem is echter nauwkeuriger, sneller, en biedt minder ruimte voor fouten. De bevraagde kmo’s zijn ook beducht voor nieuwe, technologische meer geavanceerde concurrenten die hen in sneltempo voorbij kunnen steken. Zes op de tien bedrijven vreest dit soort ‘digitale concurrenten’.

Sectoren verschillen  

De uitdagingen in het digitale tijdperk verschillen evenwel van sector tot sector. Dienstverleners en freelancers erkennen bijvoorbeeld dat digitaliseren een prioriteit is, maar een derde onder hen regelt zijn administratie nog via spreadsheets. Een op die tien vertrouwt zelfs nog op papier, zo blijkt uit de sectorrapporten van Exact. Handelaars daarentegen moeten toegeven ‘slechts’ 20 procent van hun inkomsten uit digitale kanalen te halen, de helft minder dan in Europese koploper Nederland. Belgische producenten moeten zich dan weer een weg zien te banen in de automatisering en robotisering van hun sector. Maar liefst 80 procent onder hen zegt dan ook dat de zoektocht naar technisch bekwaam personeel hun grootste uitdaging wordt de komende jaren.

Accountants 

Ook accountants slaan de bal volgens Exact trouwens aardig mis wat betreft digitalisering. Kmo’s verwachten dat hun boekhouder vooral inzet op snelheid, analytische vaardigheden en IT-kennis, maar die laatsten hechten naar eigen zeggen vooral belang aan kwaliteit en persoonlijke dienstverlening. ‘Sneller werken’ interpreteren zij als sneller antwoorden op vragen of telefoontjes van klanten, desnoods buiten de kantooruren. Dat terwijl het eigenlijk gaat over accuratere en transparantere financiële informatie, en dan nog het liefst ergens online. De laatste jaren zijn accountants de weg van de digitalisering wel ingeslagen. Bijna een op de vijf biedt bijvoorbeeld klantenportalen aan, waar bedrijven real-time informatie vinden over hun financiën. In 2016 lag dit aandeel nog op 3 procent. Er is echter nog een lange weg te gaan. Ondernemers steken vandaag de dag gemiddeld nog altijd meer dan 8 uur per week in hun administratie – oftewel een volledige werkdag.