eurostadion

Knipperlicht voor nieuwe megaprojecten in Vlaams-Brabant

Is er nog plaats voor nieuwe megaprojecten in Vlaams-Brabant? Na de turbulente gebeurtenissen van donderdagavond en vrijdag lijkt het antwoord neen te zijn. Voor het omstreden winkelcomplex van Uplace in Machelen en de al even gecontesteerde nationale voetbaltempel Eurostadion in Grimbergen branden knipperlichten. Tot ergernis van de projectontwikkelaars, die beide in de loop van dit jaar met de bouw willen beginnen.

Met Unizo krijgt Uplace de verwachte extra tegenspeler. In navolging van de steden Leuven en Vilvoorde gaat ook de ondernemersorganisatie de bouwvergunning van 23 december aanvechten bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Volgens Jan Van Lancker, ceo van Uplace, negeert Unizo daarmee het democratisch beslissingsproces.

Uplace krijgt ook tegenwind van de Raad van State en de hen voordien nochtans gunstig gezinde Vlaamse regering. In november diende Uplace een verzoek in tot wraking van twee rechters bij de Raad van State (Eric Brewaeys en Peter Sourbron) omdat die zich opnieuw zouden buigen over de milieuvergunning, nadat ze een eerdere versie in 2015 hadden vernietigd. De Raad van State besliste om dit vrij zeldzame verzoek te verwerpen.

Het optreden van Uplace zet kwaad bloed in de Vlaamse regering. “Het is de zoveelste daad van agressie door Uplace in dit dossier. Ze hebben voorlopig hun vergunningen om te bouwen, maar ze moeten niet denken dat ze er al zijn.”

Het Eurostadion ligt nog meer in het oog van de storm. De gemeenteraad van Grimbergen vond donderdagavond geen meerderheid voor de afschaffing van de buurtweg op Parking C. Die afschaffing is noodzakelijk voor het bekomen van de nodige vergunningen.

Groen Grimbergen, dat deel uitmaakt van de meerderheid, diende een bezwaarschrift in tegen de milieu- en bouwvergunning. De partij volgt daarmee de naburige gemeenten Wemmel, Meise en Vilvoorde. De inkt was nog niet droog of Bond Beter Leefmilieu (BBL) deed hetzelfde. De milieuorganisatie verwijst naar de enorme hoeveelheid aan verkeer en de bijkomende luchtvervuiling.

Volgens Ghelamco-bestuurder Philip Neyt is elke rechtszekerheid zoek. “Wij hebben de grootste vragen bij het behoorlijk bestuur waarmee dit dossier behandeld wordt. Bestaat er vandaag voor dergelijk project nog een kader waarbinnen je kan en mag functioneren?”