ku leuven ebike

KU Leuven grijpt naar e-bikes voor verplaatsingen in de stad

De technische diensten van de KU Leuven hebben e-bikes en elektrische bak- en cargofietsen in gebruik genomen voor dienstverplaatsingen, technische interventies en postbedeling. “Onze wagens haalden een gemiddelde snelheid van amper 15,3 kilometer per uur. De e-bikes zullen minstens even snel en efficiënter zijn omdat ze door straten kunnen rijden waar wagens geweerd worden en omdat ze minder hinder ondervinden van files”, zegt Steven Lesage, hoofd van de Facilitaire Diensten.

“Mobiliteit is een voortdurend aandachtspunt voor onze diensten”, zegt Lesage. “Onze medewerkers staan vaak in de file en het Leuvense circulatieplan heeft het niet eenvoudiger gemaakt voor wie op verschillende plaatsen in de binnenstad moet zijn met de auto. Zeker omdat het op de ring vaak zeer druk is.”

Daarom werden dertig e-bikes aangekocht voor dienstverplaatsingen van het personeel. Technische interventies zoals werfbezoeken en controles van de schoonmaakrondes gebeuren voortaan met de fiets. Verder kunnen de medewerkers van de Facilitaire Diensten gebruik maken van acht elektrische bakfietsen, waarmee ze hun gereedschapskoffer en ander klein materiaal kunnen vervoeren.

Voor de Centrale Logistieke Diensten werden drie cargofietsen besteld. Die kunnen tot honderd kilo vervoeren en zullen worden gebruikt voor de postbedeling. Grote pakjes worden nog geleverd met een bestelwagen, maar de ruim 400 postbussen in Leuven en Heverlee worden bediend met de cargofietsen.

“Op termijn hopen we een deel van ons wagenpark te kunnen afbouwen. Onze diensten legden vorig jaar 240.348 kilometer af met de wagen. Dankzij de e-bikes zal onze CO2-uitstoot drastisch verminderen en zal ook de gezondheid van onze medewerkers erop vooruitgaan.”

Binnenkort kunnen ook andere personeelsleden tegen een kleine vergoeding een elektrische fiets ter beschikking krijgen. “Dat project wordt in de loop van de volgende maanden uitgerold. Het is bedoeld voor mensen die net iets te ver wonen om met een gewone fiets naar het werk te komen.” Of hoe het woon-werkverkeer wordt gestimuleerd met de elektrische variant van het beste transportmiddel waar je écht gezond van wordt.