horeca campagne

Leuven trapt campagne van gastvrije horeca af

In Leuven werd donderdag het startschot gegeven van Wij gastvrij, jij blij. De gezamenlijke campagne van Toerisme Vlaanderen en Horeca Vlaanderen wil horeca-uitbaters aanmoedigen om maatregelen te nemen om hun zaak toegankelijker te maken voor families met kinderen en voor klanten met een beperking.

De campagne reikt de horecasector heel wat praktische tips aan. Dat doet ze met praktijkgerichte brochures, een website met filmpjes die inspirerende voorbeelden tonen en promotiepakketten met buttons, onderleggers en feedbackkaartjes.

De aftrap werd gegeven door Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA). “De campagne wil niet beleren maar inspireren om drempels weg te werken. Zo moet het aanbod beschikbaar worden voor iedereen. Met een paar kleine ingrepen kan je vaak al een belangrijk verschil maken”, stelde Weyts. Om zich in te leven in de wereld van slechtzienden kregen de aanwezigen een maaltijd voorgeschoteld die ze geblinddoekt moesten opeten.

Gert De Mangeleer van driesterrenrestaurant Hertog Jan is het gezicht van de campagne. Als klantvriendelijke voorbeelden uit zijn zaak vernoemde hij een drempelloze ingang, een inkomdeur die automatisch opent en sluit, een  verlaagde balie, menu's die op de website leesbaar zijn voor slechtzienden en een menuaanbod dat ook geschikt is voor wie een dieet moet volgen.

“Je moet mensen met een beperking het gevoel geven dat ze echt welkom zijn. Zo zullen we bijvoorbeeld slechtzienden bij voorkeur aan een raam zetten omdat er daar meer licht is”, zegt De Mangeleer.