Picture4 Foto Innoptus Solar Team/scl

Leuvense Solar team heeft nieuwe sponsor en naam

LEUVEN - Agoria Solar Team, dat met hun zonnewagen al een wereldtitel en -record in de wacht sleepte, is omgedoopt tot Innoptus Solar Team. Het Leuvense team van twintig ingenieursstudenten bouwt ondertussen volop verder aan hun tiende zonnewagen. “We kijken met enthousiasme uit naar de samenwerking met Innoptus”, zegt teammanager Cedric Verlinden.

Sommige Leuvense studenten gaan feesten op de Oude Markt, anderen bouwen een innovatieve zonnewagen. Het is niet iedereen gegeven, maar dat is waar twintig ingenieursstudenten van KU Leuven zich voor inzetten. Het Solar Team haalden de voorbije jaren heel wat prijzen op de racebaan met de zonnewagens.

In 2019 wonnen ze hun eerste wereldtitel met de Bluepoint zonnewagen. De twee jaren erop werden ze Europees kampioen. Alsof dat nog niet genoeg was, vestigde ze in 2022 het wereldrecord.

3.000 kilometer door Australië

De ambitie van de studenten stopt niet bij het record. “Natuurlijk willen we onze wereldtitel verdedigen in Australië”, zegt teammanager Cedric Verlinden. Die kans zullen Cedric en zijn team krijgen, maar niet onder dezelfde naam. Consultancybureau Innoptus neemt de rol van hoofdsponsor over van Agoria, de sectorale werkgeversorganisatie voor technologiebedrijven.

“Innoptus helpt ons volledig bij het softwaregebeuren”, legt Cedric uit. “Dat gaat van het tekenen tot de simulaties van onze wagen. Samen bouwen we een superperformante wagen om uiteindelijk mee te racen in Australië.” De tiende wagen van het Solar Team zal zich moeten bewijzen door zo snel mogelijk van Darwin naar Adelaide te rijden, een traject van 3.021 kilometer.

CEO Xavier Werbrouck is blij om in zee te gaan met Solar Team. “Het is een eer om de fakkel over te nemen van Agoria”, zegt Werbrouck. “We zijn al zes jaar lang sponsor en dit was een logische volgende stap. De vorige ploeg kwam naar ons met de uitdaging, en lang heb ik niet getwijfeld. Het is een mooie opportuniteit om het team nog meer te ondersteunen.”

De ambities liggen bij de sponsor even hoog als bij de studenten. “We gaan niet naar Australië om tweede te worden”, zegt de CEO. “We willen opnieuw wereldkampioen worden.”