In de vestiging van supermarktketen Lidl aan het Engels Plein in Leuven is sinds begin deze maand een pilootproject met self-scan kassa’s opgestart. De test neemt zo’n zes maanden in beslag.
Lidl is een van de weinige smart discounters waar tot nog toe geen self-scan kassa’s aanwezig waren. De testcase in Leuven zal zo’n 6 maanden duren. Indien het project succesvol blijkt, dan zal Lidl ook in de rest van België self-scan kassa’s in gebruik nemen.
Stadswinkel
Lidl koos bewust voor de winkel aan het Engels Plein als testwinkel omdat de supermarktketen de test wil uitvoeren in een stadswinkel. Er werden twee traditionele kassasystemen ingewisseld voor vijf self-scans. De automatische kassa’s zijn vooral gericht op kleinere aankopen en aanvaarden zowel cash als kaarten.
Betere klantenservice
De retailer wil bij haar cliënteel nagaan of ze openstaan voor automatische kassa’s. Daarnaast wil de retailer zich ervan verzekeren dat de nieuwe kassa’s effectief zullen bijdragen tot een betere klantenservice.