LEUVEN – Lotte Martens, de Leuvense zaakvoerster van het maakbedrijf Atelier Lotte Martens, doet aan octopusondernemen: ze managet een gezin, een bedrijf en een productielijn in coronatijden.
Atelier Lotte Martens draait op volle toeren en geeft op sociale media dagelijks een blik achter de schermen. Het Leuvense maakbedrijf ontwikkelt stoffen die in stoffenwinkels verkocht worden. Ze hebben twee merken: Lotte Martens en About Blue.
Lotte Martens wordt in huis gedrukt en About Blue ontwerpen ze in huis en wordt milieuvriendelijk in Turkije geproduceerd.
Lotte won in 2018 nog de prijs voor beloftevolle vrouwelijke ondernemer met haar gepatenteerde druktechniek. Die belofte moet ze, in coronatijden, meer dan waar maken. Het team van vier man werkt momenteel van thuis uit. Lotte stuurt hen aan vanuit het drukatelier, waar ze de volledige productie en logistiek van de online verkoop voor haar rekening neemt. Ze wordt ‘bijgestaan’ door Suse (10), Mona (8) en Warre (4), haar drie kinderen. “De nabijheid van mijn kroost is op zich geen ongewoon beeld in het atelier,” vertelt de onderneemster. “Het hoort bij de realiteit van het vrouwelijk ondernemen. Mijn kinderen kennen me als een bezige, maar nabije moeder. Maar coronatijden maken de uitdaging wel een stuk groter.”
4 webshops
“Vier jaar geleden hebben we dankzij onze bank kunnen investeren in 4 webshops: voor About Blue een B2C en een B2B-webshop en voor Lotte Martens ook een B2C- en B2B-webshop. Dat was destijds een moeilijke beslissing en zeker niet interessant voor onze cijfers. Maar daar kunnen we vandaag de dag de vruchten van plukken. Omdat we nu voorbereid zijn op de toekomst en op crisissen zoals corona,” aldus Lotte.
B2B naar B2C
“Het afgelasten van beurzen, het wegvallen van workshops, het fysieke bezoek aan ons atelier en normaal zijn onze stoffen communiegerief bij uitstek, had evengoed de doodsteek voor het bedrijf kunnen betekenen. Maar we schakelden een versnelling hoger. Daarom hebben we besloten om onze verkoop naar winkels volledig om te schakelen naar de consument die nu thuiszit. Dat was zeker niet gemakkelijk aangezien we nog bijna geen kennis hadden van onze B2C-klanten. Zo dachten we na over welk assortiment en welke service bij deze tijden zouden passen. We lanceerden nieuwe boxen en werden overrompeld door de bestellingen.”
Moederdag
“Ook voor Moederdag, hebben we een beetje creatief moeten zijn dit jaar”, vertelt Lotte. “Zo hebben we een nieuwe naaibox gelanceerd met gepersonaliseerde kaartjes die onze klanten naar hun mama’s thuis kunnen opsturen. Het is natuurlijk niet gemakkelijk in deze tijden van social distancing en dat wilden wij dan ook wat aangenamer maken voor onze klanten. Zo creëerden we toch een gevoel van verbondenheid. Maar we zullen de komende maanden moeten blijven creatief zijn om te overleven. Het is voor niemand een leuke periode.”