cityfashion

Mediahuis zet schouders onder CityFashion

Mediahuis, moedermaatschappij van Made in Vlaams-Brabant, gaat zijn schouders zetten onder CityFashion. Het digitaal platform werd in 2007 opgericht door Wim Houben en Karen Nies.

Een jaar later stapte ook Christophe Van Durme in het project. In 2010 nam uitgeverij Concentra, dat later met Corelio deels opging in het nieuwe mediabedrijf Mediahuis, een participatie van vijftig procent in CityFashion.

CityFashion startte als dienstverlener voor handelaars die hulp zochten bij het bouwen van hun (mobiele) website, apps en communicatie via de sociale media. Het bedrijf groeide uit tot een gespecialiseerd modeplatform waar de Vlaamse zelfstandige kledingwinkels en modezaken hun aanbod bundelen om samen een vuist te maken tegen Zalando, Amazon en co. Volgens onderzoek koopt zes op de tien Belgen vandaag online en is het internet vaak de belangrijkste informatiebron.

Voortaan zullen de nieuwsmerken en sites van Mediahuis het platform ondersteunen. CityFashion blijft de naam, maar er is wel een complete restyling met onder meer een nieuw logo en een nieuwe baseline together in style.

“CityFashion gaat voor inspiratie, beleving en content. De bedoeling is om zo meer consumenten in de webshops van de lokale handelaars te krijgen”, zegt Benny Kerkhofs, directeur regionale sales bij Het Belang van Limburg. “Via redactionele modeartikels zullen wij de surfers leiden naar de website om trafiek naar webshop en winkel van onze modeklanten te genereren.”

“Wij geloven in de sterktes van de lokale modezaken en willen hen een duwtje in de rug geven. We kunnen naast de fysieke winkels een extra verkoopkanaal aanbieden en alle zorgen op het vlak van digitale marketing en communicatie uit handen nemen. CityFashion vraagt geen commissie op de gerealiseerde verkoop door de handelaar.”

CityFashion bewandelt hiermee een nieuw pad. “Voor een goed begrip: wij verkopen niet zelf, maar verzamelen het aanbod van meer dan 300 Vlaamse modezaken. Daarvan hebben er 169 een eigen webshop”, stelt Karen Nies. “Al die modezaken zijn goed voor 150.000 producten. Ter vergelijking: Zalando biedt 159.000 producten aan. Wij bieden 2.345 merken, terwijl Zalando op 1.854 blijft steken. Dat CityFashion in het aantal merken sterker staat dan reus Zalando heeft te maken met de vele lokale handelaars die bewust kiezen voor een aantal kwalitatieve merken.”