brussels airport

Minister Demir verlengt omgevingsvergunning van Brussels Airport

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de omgevingsvergunning van Brussels Airport verlengd. Dat meldt het kabinet van Demir. Er komt geen verbod op nachtvluchten, maar de minister legt de luchthaven wel een aantal voorwaarden op.

De huidige vergunning werd in 2004 verleend, maar loopt af op 8 juli. Minister Demir moest daarom – op basis van een gunstig advies van de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC) – beslissen of Brussels Airport zijn aflopende milieuvergunning kon omzetten in een omgevingsvergunning van onbepaalde duur.

CEO Arnaud Feist van Brussels Airport benadrukte onlangs nog dat voldoende uitbreidingsruimte voor de luchthaven “onontbeerlijk is om na de haven van Antwerpen de tweede economische motor van ons land draaiende te houden”, Demir hield het erop “te streven naar een evenwicht tussen welvaart en impact voor de omgeving”.

Voorwaarden
Het was namelijk al langer duidelijk dat er voorwaarden verbonden zouden zijn aan een nieuwe vergunning. Zo was er in het rapport van de GOVC sprake van minder nachtvluchten en geluidshinder, een mogelijk plafond op het aantal vliegbewegingen, en een lagere stikstofuitstoot.

Finaal besliste Demir om niet zover te gaan als het advies van het Departement Zorg, dat de facto een verbod op nachtvluchten vroeg. De minister legt wel een stevige reductie van het aantal ernstig slaapverstorende vluchten op: dat aantal moet tegen 2032 met 30 procent omlaag. Er wordt ook een plafond van 240.000 vluchten per jaar opgelegd vanaf 2032. In 2023 waren dat er 212.000.

“Toekomst van Zaventem veiliggesteld”
Demir zegt in een persbericht “de toekomst van de luchthaven van Zaventem veilig te stellen”, maar wel voorwaarden opgelegd te hebben “om het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de leefbaarheid voor de omgeving te garanderen”.

“De luchthaven van Zaventem is een belangrijke groeimotor in ons land, en kan dat dankzij deze omgevingsvergunning ook blijven”, klinkt het. “Er werken direct en indirect 64.000 mensen in de luchthavengemeenschap. De koopkracht van al deze gezinnen en de welvaartscreatie voor Vlaanderen fnuiken we hier uitdrukkelijk niet, al vragen we wél inspanningen van de sector. Het evenwicht bewaken tussen de economische belangen en de leefbaarheid is immers de beste garantie op rechtszekerheid”, klinkt het.