FotoBizidee1

My Cancer Navigator wint ideeënwedstrijd

GRMIBERGEN - My Cancer Navigator, een pilootproject van het Antikankerfonds uit Strombeek-Bever (Grimbergen), heeft een ideeënwedstrijd van Bizidee gewonnen. My Cancer Navigator wil mensen ondersteunen met een kankerdiagnose door informatie te zoeken die de patiënt nodig heeft om mee de regie in handen te houden over zijn kankerbehandeling. 

Bizidee organiseerde in samenwerking met onder andere het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid (VLAIO) een inspiratieavond voor mensen die willen ondernemen. Er werd ook een ideeënwedstrijd georganiseerd voor de deelnemers met het beste idee. Die werd gewonnen door Gabry Kuijten, die met My Cancer Navigator persoonlijke begeleiding voor kankerpatiënten aanbiedt. My Cancer Navigator zoekt de informatie die de patiënt nodig heeft om mee de regie in handen te houden over zijn kankerbehandeling. Wat is de meest geschikte therapie? Is het nuttig een second opinion te vragen aan een andere dokter? Naar welk ziekenhuis ga je best? Zijn er complementaire therapieën onderzocht voor mijn kanker? Kan ik aan een klinische studie meedoen?

Wetenschappelijk onderbouwd 

“We geven informatie die wetenschappelijk onderbouwd is, uitgelegd in heldere taal, op papier én in een persoonlijk gesprek met een arts,” aldus winnares Gabry Kuijten. “De patiënt voelt zich hierdoor sterker om een dialoog aan te gaan met zijn of haar arts, en goed onderbouwd beslissingen te kunnen nemen. Soms krijgen mensen ook toegang tot een therapie die eerder nog niet overwogen was. Dankzij de middelen en tijd (van wetenschappers) die het Antikankerfonds ter beschikking stelde, werden in het pilootproject reeds 50 patiënten gratis ondersteund. De reacties waren aanmoedigend. “ Gabry kwam op het idee van My Cancer Navigator toen haar broer de diagnose van borstkanker kreeg. Daarop besliste Gabry hem zo veel mogelijk te helpen.

Groeien via partnerships

Bizidee peilde naar de verdere stappen die de onderneemster wil zetten met haar prijzenpot van 4.000 euro. “Om de dienstverlening duurzaam uit te bouwen en te financieren zijn we op zoek naar partners. We willen andere kankerorganisaties aanspreken, de overheden en we denken ook aan betalende partners (bv. grote bedrijven of verzekeraars). Begin volgend jaar overwegen we een crowdfunding campagne op te zetten. En uiteraard blijven donaties en grants altijd welkom. Met deze prijs hopen we alvast ons project kenbaar te maken aan een geïnteresseerd publiek", besluit Kuijten.