oudemarktleuven-300×199

Nieuw stadsmagazine over Leuven

oudemarktleuven-300x199Leuven heeft een nieuw stadsmagazine. De eerste editie van LVN rolt begin januari van de pers. Dit magazine van de stad Leuven vervangt Stadsinfo Leuven en UiT in Leuven, twee publicaties die in december niet meer verschijnen. In het magazine lees je alle nieuws van en over de stad.

Het letterwoord LVN kan je lezen als Leuven of leven. Het stadsmagazine van Leuven is opgebouwd rond drie pijlers. In samenLVN staat de burger centraal. InLVN bevat informatie over het beleid en de dienstverlening. In uitLVN wordt het vrijetijdsaanbod samengevoegd. Op de cover verschijnt telkens een Leuvenaar die in elke sectie nog eens opduikt. In het eerste nummer is dat een zekere Heleen X die “in Leuven graag thuiskomt”. Ook jonge ondernemers komen aan het woord.

Het magazine van en voor de Leuvenaar telt 24 bladzijden en heeft een afmeting van 210 op 270 millimeter. De artikels zijn telkens een mix van korte en langere bijdrages, ludieke en ernstige berichtgeving, reportages, dossiers, interviews en rubrieken. De focus ligt op storytelling en menselijke verhalen. Net zoals bij Stadsinfo Leuven en UiT in Leuven komen er geen politici aan bod. Er verschijnen ook geen advertenties, haast een welgekomen unicum. Het magazine is ook digitaal te lezen, met een website voor vragen en suggesties.

Stadsinfo Leuven verscheen tot dusver als apart katern in De Streekkrant. Een groot verlies is het niet: je struikelde er wekelijks letterlijk over de talloze taalfouten. In 2015 en 2016 voerden KU Leuven en hogeschool UC Leuven-Limburg (UCLL) op vraag van de stad twee onafhankelijke onderzoeken uit over Stadsinfo Leuven en de communicatiekanalen van de dienst communicatie en stadsmarketing in het algemeen. Enkele markante cijfers gaven aan dat het format aan vernieuwing toe was. Door de antireclamesticker kreeg 22 procent van de Leuvenaars het katern niet in de bus. Bovendien vond 65 procent het niet nodig om wekelijks informatie over de stad te ontvangen.

Het magazine richt zich in de eerste plaats tot alle Leuvenaars, maar ook op de inwoners van de randgemeenten en bezoekers. Het valt maandelijks bij alle Leuvenaars in de bus en wordt op verschillende plaatsen in de stad aangeboden.