Ninatrans rijdt met eerste ecocombi

ecocombi (6)

Ninatrans uit Leuven rijdt, in opdracht van AB InBev, met de eerste ecocombi op Vlaamse wegen. Twee dergelijke ecocombi’s vervangen drie gewone vrachtwagens. Het gaat om een proefproject van de Vlaamse Overheid.

AB InBev en NinaTrans zijn al veertig jaar logistieke partners,ze maken ook deel uit van de eerste lichting "Lean & Green”-bedrijven van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek. De ecocombi’s komen volgens AB InBev en NinaTrans tegemoet aan een aantal transportvraagstukken van vandaag. De deelname aan het proefproject kadert in een breder streven naar logistieke duurzaamheid. Tegen eind 2017 wil AB InBev acht wereldwijde ambitieuze milieudoestellingen realiseren, waaronder een daling van de CO2-uitstoot in de logistieke activiteiten. Daarom stelden AB InBev en NinaTrans zich kandidaat voor het proefproject.

“Het streven naar betere verkeersveiligheid en het zoeken naar de meest ecologische en efficiënte transportmiddelen zijn prioriteiten voor ons bedrijf", zegt Benny Smets, Managing Director van NinaTrans. "We maken daarvoor op ecologisch verantwoorde wijze gebruik van nieuwe technologieën op het vlak van voertuigen, informatisering en communicatie. We zijn verheugd deel te kunnen nemen aan dit proefproject. Het beantwoordt aan onze zoektocht om transport veiliger en zuiniger te maken. De inzet van ecocombi’s verbetert de verkeersveiligheid en heeft een positieve impact op het milieu.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse Overheid lanceerde in het voorjaar van 2014 de oproep voor het proefproject voor langere en zware vrachtwagens (LZV’s) of ecocombi’s. Ecocombi’s zijn vrachtwagens die tot 25,25 meter lang kunnen zijn. Ze hebben een maximaal toegelaten massa van 60 ton. Met het project wil de Vlaamse Overheid de ecologische, economische en logistieke impact nagaan van de ecocombi’s, zonder een verschuiving teweeg te brengen van spoor- of watertransporten naar de weg.

Gezien het grote aantal transportbewegingen hechten zowel AB InBev als NinaTrans veel aandacht aan verkeersveiligheid. Het is een continu aandachtspunt. NinaTrans heeft het TRUCKVEILIG CHARTER van VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) onderschreven. Daarmee engageren NinaTrans, maar ook de chauffeurs individueel, zich om alle mogelijke inspanningen te leveren om de veiligheid in het wegtransport te verbeteren.

Om met een ecocombi te kunnen rijden, is een aangepaste opleiding voor de chauffeur vereist. Na het afleggen van een examen krijgt de chauffeur een attest. Hoewel het rijden met een ecocombi niet noemenswaardig verschilt van het rijden met een traditionele vrachtwagencombinatie, zijn de aangeduide chauffeurs zich bewust van hun verantwoordelijkheid om zich op een verantwoorde wijze in het verkeer te begeven.

Om de weggebruikers goed te informeren dat er een ecocombi rijdt, werd de ecocombi voorzien van de nodige boodschappen. Op de achterkant staat een gevarendriehoek samen met de boodschap “extra lang voertuig”.