OKI viert dertig jaar innovatie

_MG_1228

Het is dubbel feest bij OKI in Vilvoorde. Het bedrijf viert zijn dertigste verjaardag in Europa en richtte precies twintig jaar geleden zijn Belgische vestiging op.

Patrick Arnou, General Manager OKI Benelux, was er bij vanaf het eerste uur. "In 1995 vroeg OKI me om mee het Belgische kanaal te ontwikkelen", zegt Arnou. "Maar ik had toen eigenlijk al tien jaar ervaring met OKI, want voorheen werkte ik bij de Belgische distributeur van het merk.” Dat OKI twintig jaar later op een echt succesverhaal terug kan blikken, heeft volgens Patrick Arnou twee redenen: "We hebben altijd gezorgd voor degelijke, innovatieve oplossingen. Daarnaast staan we sinds het prille begin bekend om onze persoonlijke, toegankelijke relatie met de reseller."

Innovatie vormt de rode draad doorheen OKI’s dertigjarige geschiedenis. De Europese introductie van de eerste LED-printer was een sleutelmoment. "We waren ook de eerste fabrikant die het principe van de single pass introduceerde", zegt Arnou. "Daardoor konden onze toestellen in één doorgang in kleur printen. Dat liet ons toe de snelheid van de printers spectaculair te verhogen." De combinatie van single pass en LED zette OKI in Europa definitief op de kaart. "Bovendien ontwikkelden we printers die makkelijk met verschillende papiersoorten en papierformaten konden werken. Dat waren de belangrijke elementen waarmee we onze naam hebben gevestigd."

De evolutie van printers en printdiensten speelt zich af in een markt die onder een zware prijsdruk staat. Daar is voor de reseller een essentiële rol weggelegd: hij zorgt voor advies. "De klant heeft niet altijd alle benodigde informatie bij de hand om de juiste prijsvergelijking te kunnen maken", zegt Patrick Arnou. "De reseller blijft de meest geschikte partner om de klant wegwijs te maken in prijzen en tarieven voor aankoop en verbruik, abonnementsformules, enzovoort.”

OKI blijft trouw aan dat indirecte model en zorgt daarbij voor extra ondersteuning van zijn partners. Zo lanceerde het bedrijf vorig jaar nog een nieuw Europees partnerprogramma.