De stad Aarschot, in samenwerking met enkele actoren waaronder het Vlaams gewest, onderzoeken de mogelijkheden van een nieuwe, grote (carpool)parking in de buurt van het op- en afrittencomplex langs de E314. Bedoeling is de mobiliteit in de regio wat vlotter te trekken.
De huidige carpoolparkings in de buurt van de E314, in Tielt-Winge en Aarschot, zijn veel te klein en daardoor dikwijls volzet. Dat beseffen ook de lokale besturen die een onderzoek zijn gestart naar de mogelijkheden van een grote, nieuwe (carpool) parking in de buurt van het op-en afrittencomplex in Aarschot.
Langparkeren, pendelbusje
“We zouden graag een grotere parking realiseren voor langparkeren”, zegt de Aarschotse schepen voor Mobiliteit Annick Geyskens (N-VA). “Vanuit die parking zouden automobilisten met een pendelbus naar het station kunnen, of carpoolen. Ook voor een dagje winkelen in de stad kan de nieuwe, grotere parking een oplossing zijn. Het is daarbij belangrijk dat de rotatie van het parkeren in het centrum van de stad vlot verloopt.”
Inventaris gronden
Waar die nieuwe parking zal komen, is nog niet bekend. Evenmin als het aantal plaatsen en de realisatietermijn. “Eerst wordt de inventaris opgemaakt van de gronden langs de E314 die in aanmerking komen.”
NMBS-parking
Een ander dossier rond mobiliteit, dat met prioriteit door het nieuwe stadsbestuur van (toekomstig) burgemeester Gwendolyn Rutten (Open Vld) zal worden behandeld, is de invoering van het betalend parkeren op de parking van de NMBS. “Ook hier lopen nog onderhandelingen. Het is de bedoeling dat de tarieven voor die parking naar beneden worden bijgesteld”, zegt Geyskens. Ook in Tienen is veel te doen rond het betalend parkeren op de NMBS-parking. De Glabbeekse burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij) stelde enkele buurgemeenten zelfs voor om de parking aan te kopen, om nadien gratis parkeren aan te bieden. Dat voorstel werd niet op applaus onthaald door zijn collega uit Linter.