Brucargo Foto: Brussels Airport

Oudste gebouwen van cargozone Brussels Airport maken plaats voor vernieuwing

Een jaar na de start van de werken voor de herontwikkeling van het centrale gedeelte van de cargozone op Brussels Airport, zijn de vijf bedrijven die hun intrek gaan nemen in de toekomstige magazijnen en kantoren bekend. In de nieuwe cargogebouwen staan modernisering, innovatie en duurzaamheid centraal. Het gaat om een investering van 70 miljoen euro.

Op Brucargo, het vrachtgedeelte van Brussels Airport, zijn de voorbije maanden de oudste gebouwen afgebroken. In de plaats komen drie gloednieuwe magazijnen. “In deze centrale zone stonden de oudste gebouwen van Brucargo die begin jaren tachtig in gebruik werd genomen”, zegt Geert Aerts, de cargo- en logistiekdirecteur van de luchthaven. ”We konden de gebouwen niet meer renoveren naar de huidige normen.”

En dus werden de voorbije maanden de verouderde gebouwen in de zone van ruim 83.000 vierkante meter - meer dan tien voetbalvelden - afgebroken. Ze worden vervangen door drie nieuwe, moderne magazijnen met bijbehorende kantoren en een parkeertoren voor de werknemers van Brucargo. De opslagcapaciteit van de zone gaat met 30 procent omhoog (tot ruim 34.000 vierkante meter), maar er komt ook 20 procent meer groen.

Lees ook: Brussels Airport bouwt parkeergebouw van acht verdiepingen voor personeel en autoverhuur

De magazijnen zullen in de loop van 2025 opgeleverd worden. De cargospelers Nippon Express, Deny Cargo, Hazgo, EV Cargo en DSV, die al actief zijn op de luchthaven, zullen er hun intrek nemen.

Luchthaventopman Arnaud Feist spreekt van een belangrijke mijlpaal in de herontwikkeling van Brucargo Centraal. “Hierdoor creëert Brussels Airport bijkomende vastgoedcapaciteit op het vlak van vracht en logistiek om tegemoet te komen aan de marktvraag en de zone verder te optimaliseren.”