1 – kopie

Pieter helpt horeca-ondernemers koe bij horens vatten

HULDENBERG - Pieter Geens uit Huldenberg is gestart met het bedrijf Comreza (de eerste letters van COmmerce REntable- REndabele ZAak). Na een carrière van 25 jaar in de horeca - waarvan 15 jaar aan de leverancierszijde bij HLS, de grootste onafhankelijke drankenhandelaar van België - vond hij het tijd om al zijn opgedane kennis en ervaring ten dienste te stellen van de horeca-ondernemer volgens het KOE-principe. 

“Ik had het geluk om in mijn carrière met een 1000-tal horeca-ondernemingen van nabij kennis te maken", zegt Pieter.  "Daar zag ik fantastische zaken, maar ook minder goede en helaas ook faillissementen. Vaak starten ondernemers met grote passie maar gaat die na verloop van tijd verloren doordat de zaak niet loopt zoals ze gedroomd hadden. De marges zijn te laag, het samenwerken met personeel is toch niet zo eenvoudig of de balans werk-privé kan beter.”

KOE-principe 

Geens lanceerde het KOE-principe:  Kosten verlagen, Omzet verhogen en Efficiëntie verbeteren. "Als je als ondernemer die drie pijlers in de hand hebt, kom je al heel ver. Intussen hebben we die KOE al toegepast op enkele tientallen bedrijven. Het opvallendste resultaat hiervan was toen ik tijdens de eerste lockdown zag hoe “relax” mijn klanten waren. Als je weet waar je aan toe bent, kan je alles beter een plaats geven", zegt Geens nog.

Gebrek aan perspectief 

"Maar wanneer er geen omzet meer is, dan is het moeilijk om rendabel te werken. En wat ik nu merk is de stress door het gebrek aan perspectief. Wanneer mogen we opnieuw open, wat met de eindejaarsfeesten, heeft het zin om te investeren in een winterterras? Optimisten spreken over half november, de pessimisten hebben het over maart volgend jaar. Die onzekerheid knaagt aan mensen", luidt het nog.

Uitbreiding naar voeding 

Omdat Pieter zelf een ambassadeur van zijn KOE-principe wil zijn en de omzet wil veiligstellen, is hij naast zijn lopende opdrachten met horeca-ondernemers, bezig met een “rondetafel” bij detailhandel in voeding zoals bakkers, slagers, delicatessenwinkels ... "Bedoeling is om af te toetsen hoe het beproefde horeca-recept ook bij deze mensen kan worden toegepast. Ook zij kampen immers met problemen als kostenmanagement, omzet verhogen zonder de werkdruk te verhogen, optimaal managen van de medewerkers, hoe de digitalisering aanpakken … Kortom, ook zij hebben nood aan een luisterend oor dat hen met praktische tips en trics bijstuurt", besluit Geens.