shutterstock 2

PlayTreks helpt artiesten aan leesbare marketingdata

SINT-AGATHA-BERCHEM - PlayTreks, het nieuwste bedrijf van ondernemer Anjo De Heus, slaagde erin om een kapitaalsverhoging door te voeren. Twee business angels van het Hasseltse Business Angels Netwerk Vlaanderen (BAN Vlaanderen) brachten samen 55.000 euro in, het Europees crowdfundingplatform Spreds zorgde voor 65.000 euro.  Met PlayTreks wil de founder artiesten aan leesbare marketingdata helpen. 

PlayTreks is een marketing analyse platform, ontwikkeld voor de muziekindustrie. Op basis van algoritmes en relevante correlaties tussen gegevens die te vinden zijn in bronnen als streamingplatformen (Spotify, Apple Music en meer) en social media platformen, krijgen artiesten een transparante analyse en informatie over de prestaties van hun muziek. Zo leren ze bijvoorbeeld hoe dikwijls hun muziek wordt beluisterd, op welke playlists het voorkomt enz. Voor elke artiest erg belangrijke informatie, vooral als het gaat over een betere profilering en verdere fine-tuning van zijn/haar werk en marketingactiviteiten.

Data in leesbare vorm 

"Moderne streamingplatformen zitten met een gigantische hoeveelheid aan gegevens die nog te weinig worden gedeeld en zichtbaar worden gemaakt", zegt Anjo De Heus. "PlayTreks ontwikkelde een softwareplatform dat data presenteert in leesbare vorm. Zo krijgen artiesten een veel beter inzicht over wat er gebeurt en bijkomend duidelijke tips over hoe ze meer zichtbaarheid kunnen creëren en dus succesvoller kunnen worden. PlayTreks biedt ook de mogelijkheid muziek te distribueren naar meer als 100 streaming platformen."

DIY-artiest 

PlayTreks focust vooral op het snel groeiende segment van de ‘Do it Yourself’- artiesten (+ 40% in 2019); die met miljoenen actief zijn op de gekende streamingplatformen. Het bedrijf biedt hen een interessante waarde propositie aan die voor artiesten zowel betaalbaar als transparant is. Via een maandelijks abonnement krijgt de gebruiker allerlei data over hoe het met zijn/haar muziek gaat en tips om ervoor te zorgen onderscheidend en de beste te zijn tussen een aanbod van een 40.000-tal songs die dagelijks worden gedistribueerd op Spotify alleen.

Opening in markt 

Volgens Anjo De Heus speelt PlayTreks duidelijk in op een opening in markt. “De muziekindustrie is een bloeiende en  lucratieve markt; waar relatief weinig data teruggaat naar de artiesten.  Dit willen we veranderen; meer transparantie en meer democratisering van de industrie is ons doel. We beginnen met 8000 gebruikers op ons platform om van daaruit verder te groeien. Het is onze ambitie om een belangrijke speler te worden in de muziekwereld”.

MASSENCE Music Group 

Het softwareplatform van PlayTreks wordt gelanceerd in november 2020. PlayTreks wil de jaarlijkse omzetmarkt van 30 tot 35 miljard euro succesvol bespelen. De roots van PlayTreks zijn terug te vinden in de opstart van data gedreven recordlabel MASSENCE Music Group, opgericht in 2019, met een A-Z-dienstverlening gaande van coaching, marketing, productie en distributie van muziek.