Reclamebureau Famous haalt NMBS binnen

Famous

Famous gaat het merk NMBS herpositioneren. Klant nummer 48 is er een van kaliber voor het succesvolle reclamebureau uit Groot-Bijgaarden. Het is een meerjarencontract waarin Famous alle reclamecampagnes van de nationale spoorwegmaatschappij gaat uittekenen. Grootste uitdaging wordt het verbeteren van de reputatie van de NMBS.

Famous is onder meer bekend van de campagne met het stressmannetje bij De Lijn. Het bureau van CEO Marc Fauconnier heeft dus al wat ervaring met het openbaar vervoer en alle perikelen die daarbij horen. Als partner van de NMBS vervangt Famous het Brusselse bureau Air.

In een moeilijke financiële context moet de NMBS de kwaliteit van de taken als openbare dienst blijven verzekeren. Daarnaast moet de spoorwegmaatschappij zich ook voorbereiden op de komende liberalisering. De NMBS zag in Famous de beste partner om het merk te herpositioneren en te versterken. Dat moet gebeuren op basis van een nieuwe marketingstrategie die staat voor klantgerichtheid en moderniteit.

Volgens Fauconnier koos de NMBS voor Famous voor het teamwerk van het reclamebureau. “Vroeger volstond het om enkele creatieve persoonlijkheden te hebben. Vandaag heb je ook meer en meer digitale expertise nodig. Wij brengen alle specialisten samen in een groot orkest. Ik heb het gevoel dat alle puzzelstukjes nu in elkaar gevallen zijn en dat er een team staat van mensen die elkaar beter maken."

De reputatie van de NMBS omturnen wordt een zware dobber. Volgens Fauconnier is de NMBS nu vaak een gemakkelijke prooi om op te schieten. Het helpt ook niet dat de ervaring van reizigers uitvergroot wordt op sociale media, die alleen uit zijn op negatieve verhalen. Van de tachtig werknemers van Famous gaan er vijftien tot twintig op het dossier van de NMBS werken.