AB Inbev rel rond trans vrouw

Rel rond trans vrouw breekt AB Inbev nog altijd zuur op, maar er komt steun uit onverwachte hoek

In de Verenigde Staten werd vorig jaar 12 procent minder bier gekocht en gedronken. En die afname zit vooral bij Bud Light, een merk van AB Inbev dat door het conservatieve Amerikaanse publiek geboycot werd. “Maar er komt nu steun uit onverwachte hoek, waardoor er beterschap op komst is.”

AB Inbev stond kennelijk te popelen om zijn cijfers te delen. De biergigant stuurde zijn persbericht per ongeluk al om 3 uur ’s nachts de wereld in. Goed nieuws, zou je dan denken. Maar niets is minder waar. De nettowinst in heel 2023 daalde tot 5,34 miljard dollar tegenover 5,97 miljard dollar een jaar eerder. De omzet ging 7,8 procent hoger tot 59,38 miljard dollar. Die stijging is vooral te danken aan hogere prijzen en dus niet omdat er meer bier verkocht werd. Sterker zelfs: de volumes gingen 1,7 procent lager tot 50.600 miljoen liter bier.

De Belgisch-Braziliaanse brouwer met een stevige aanwezigheid op de Amerikaanse markt is het moederbedrijf van onder meer Stella Artois, Corona en Budweiser. En vooral bij die laatste knelt het schoentje. In april vorig jaar dacht de marketingafdeling van Bud Light een frisse moderne campagne op te zetten met trans vrouw en influencer Dylan Mulvaney. Het betekende de start van een echte cultuuroorlog die ze bij AB Inbev nooit goed onder controle kregen. De conservatieve Amerikanen stonden op hun achterste poten en boycotten Budweiser. Vervolgens keerde Budweiser Mulvaney de rug toe en kreeg het bedrijf de progressieve Amerikanen over zich. Het resultaat: in de VS werd 12,7 procent minder bier gedronken en de omzet daalde er met 9,5 procent.

Hulp van Donald Trump

De beurswaarde kelderde en ook bij ons stelde KBC het koersdoel naar beneden bij. “De cijfers zijn niet goed, dat is duidelijk”, zegt financieel econoom Tom Simonts (KBC). “De waarde van een bedrijf is maar zo sterk als zijn merk. Dat is nog maar eens bewezen. Wij spreken altijd van een bierbrouwer, maar eigenlijk is AB Inbev een verzameling van allemaal merken. En als er dan een issue is met een merk, heeft dat impact op het hele bedrijf. Er is een sneeuwbaleffect gecreëerd waar je als bedrijf geen vat op hebt.”

Hulp komt ondertussen uit onverwachte hoek. “De jaarcijfers zeggen vooral iets over vorig jaar. Maar er is mogelijk wel verbetering op komst. Donald Trump heeft nu gezegd dat Budweiser een tweede kans moet krijgen. Dat zou weleens een positieve invloed kunnen hebben. Misschien slaagt AB Inbev er dit jaar in om de rel achter zich te laten.”

“Donald Trump heeft nu gezegd dat Budweiser een tweede kans moet krijgen. Dat zou weleens een positieve invloed kunnen hebben”

Tom Simonts, Financieel econoom KBC

Naast de hetze hebben bierbrouwers het algemeen moeilijker om hun marges aan te houden. “De bierconsumptie stagneert al een tijd. Bedrijven die winstgevend willen zijn, gaan best op zoek naar een manier om uit de bierdrinkers meer marge te halen”, zegt Simonts. “Biermerken slagen er heel slecht in om de gestegen kosten aan de eindconsument door te rekenen. Dat liet de CEO van Heineken ook optekenen: om goed te zijn zou de prijs van een pils omhoog moeten, maar dan krijg je die niet meer verkocht. En dus proberen ze hun pils meer aanzien te geven door er een premiummerk van te maken en er meer voor te vragen.”

Door de tegenvallende cijfers daalt de miljoenenbonus voor de CEO van AB Inbev, Michel Doukeris, van 5,66 miljoen euro naar 4,2 miljoen euro. En ook de aandeelhouders zullen zich tevreden moeten stellen met een lager dan voorspeld dividend, zij krijgen 0,82 euro per aandeel.