Het marktaandeel van de winkelmerken Colruyt, Okay en Spar bedroeg in de eerste jaarhelft 31,7 procent, waar dat een jaar eerder 32,5 procent was. Volgens de groep waren buurtwinkels (waar de concurrenten er meer van hebben, red.) bij de consumenten in de coronatijden meer in trek. “Buurtwinkelconcepten kenden, mede door hun groter aantal en dus nabijheid, een snellere groei tijdens de COVID-19 periode”, aldus de supermarktketen in een persbericht.
Groepswinst
De omzet van de volledige Colruyt Group nam tijdens de eerste zes maanden van het boekjaar met 5,7 procent toe tot 4,99 miljard euro. De voedingswinkels verkochten meer, terwijl de omzet van winkelmerken als Dreamland en Dreambaby, van de brandstofactiviteiten Dats 24 en van de groothandelsactiviteiten daalde. De groepswinst ging ruim een kwart hoger tot 246 miljoen euro.
Eenmalige effecten
De halfjaarcijfers van de groep uit Halle werden mede positief beïnvloed door enkele eenmalige elementen. Zo was er een positieve impact van 31 miljoen euro door een verschuiving in de energieactiviteiten. En de resultaten van Fraluc (met de kledingketen ZEB) werden voor het eerst volledig geconsolideerd, nu Colruyt Group nagenoeg alle aandelen ervan in handen heeft.
Prognose
De groep herhaalt de prognose dat ze dit jaar de geconsolideerde nettowinst van vorig boekjaar “minstens zal evenaren”. In het boekjaar tot en met eind maart van dit jaar was er sprake van 380 miljoen euro, exclusief eenmalige effecten. Eind september telde de groep 30.420 medewerkers.