Het wegvallen van de coronabonus, meer mensen kochten toen in supermarkten (hamsteren) en er waren destijds geen promoties wat de winstmarge verhoogde, en de stopzetting van de Collishop-website hebben een negatieve invloed gehad op de resultaten van de retailgroep.
In het eerste deel van het boekjaar, van 1 april tot en met 30 september, viel de omzet terug met 0,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Op 30 september klokte Colruyt af op 4,9 miljard euro. Ook de winst kreeg een flinke knauw. Eind september hield het bedrijf aan zijn dagelijkse activiteiten 211 miljoen euro winst over voor belastingen en afschrijvingen, een daling met maar liefst 32% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Naast de terugkeer van de promoties ziet Colruyt ook een toegenomen concurrentie van de buurtwinkels die handig inspelen op het veranderende consumentengedrag. Daarbij komt een stijging van de kosten, onder andere door de stijgende grondstofprijzen en de inflatie.
Voor het tweede deel van het boekjaar, van 1 oktober tot 31 maart 2022, verwacht het bedrijf de terugval niet goed te kunnen maken. Kortom, Colruyt groep verwacht voor het totale boekjaar een pak minder winst. Om het tij te keren zegt de retailgroep onder andere elke vraag tot prijsverhoging van een leverancier in detail te bekijken, wat al tot stevige discussies heeft geleid.
Door het negatieve sentiment stuurden beleggers het aandeel woensdag 10% lager. Sinds 2015 had het aandeel nog nooit zo laag gestaan.