Volgens Comeos lag de omzet bij de kledingketens gemiddeld 25 tot 35 procent lager dan tijdens de wintersolden vorig jaar. Dat heeft alles te maken met de coronamaatregelen. “Funshoppen was dit jaar niet mogelijk, de consumenten konden enkel noodzakelijk shoppen”, schetst Kathy Bergen, sectormanager fashion van Comeos. Zo moeten mensen alleen winkelen en zijn de horecazaken dicht. Er liep volgens de federatie bijna de helft minder volk rond in de winkelstraten.
Mannenkledij
Vooral de verkoop van mannenkleren was problematisch, klinkt het nog. Dat komt omdat mannen traditioneel vaker samen met hun partner winkelen. En door het verbod op vele ploegsporten viel ook de verkoop van sportkledij terug. Toch is Comeos niet ontevreden over de verlenging van de koopjesperiode met twee weken, tot midden februari. “De uitzonderlijke verlenging van de solden werd wel als positief ervaren omdat die het de handelaars mogelijk maakte om de stocks van de hand te doen. Februari is in normale jaren een bijzonder kalme maand, dat hebben we dit jaar een beetje kunnen counteren”, aldus Bergen.
Structurele verlenging
Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) noemt de verlenging een goede maatregel, ook al kon die niet vermijden “dat de winkeliers afstevenen op 40 à 45 procent minder omzet dan de wintersolden van vorig jaar en ruim 30 procent meer stock over hebben in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar”. Het NSZ vraagt “dat de overweging wordt gemaakt om zo’n verlenging structureel in te voeren”. Een lichtpuntje was volgens de organisatie de online verkoop, al blijft die in de modesector nog erg beperkt.
Rondvraag
Ook Mode Unie maakt zaterdag een negatieve eindbalans op van de wintersolden. In januari hadden al 8 op de 10 ondernemers aangegeven minder te hebben verkocht, gemiddeld 26 procent. En de twee extra koopjesweken waren volgens deze sectororganisatie wel “een nobel initiatief, maar helaas een maat voor niets”. “Na de al barslechte solden zorgden deze twee extra weken nauwelijks voor extra verkoop”, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. Ze baseert zich daarvoor op een rondvraag bij 315 modehandelaars.
Geen extra soldenverkoop
“Gemiddeld genereerden deze twee laatste soldenweken maar 17,6 procent van de totale soldenverkoop, die al desastreus bleek”, klinkt het. En bijna zes op de tien handelaars realiseerden zelfs geen extra soldenverkoop. Mode Unie wijst erop dat de slechte verkoopcijfers ook gevolgen hebben op de financiële situatie van de zelfstandigen. Zo geeft 78 procent aan dat de financiële situatie sterk is achteruitgegaan, en vaak moet er privégeld in de zaak worden gepompt om te overleven. Dat leidt ook tot veel meer stress, zo geven de modehandelaars aan.
Niet meteen beterschap
Er lijkt ook niet meteen beterschap op komst. “Er is in de winkels weinig tot geen interesse in de nieuwe collectie bij de klanten, wellicht ook door het koude weer”, stelt bijvoorbeeld Comeos. Mode Unie herhaalt de vraag om ondersteuning, meer bepaald in de vorm van een tijdelijke btw-verlaging naar 12 procent voor de modesector in het tweede kwartaal. “Indien deze extra ondersteuning voor modehandelaars er niet komt, zullen we een domino-effect zien en komt de volledige Belgische modesector nog meer onder druk te staan, wat zal leiden tot een golf van faillissementen en massaal jobverlies”, waarschuwt Delanghe.
Bron: Belga.