Nieuws Vlaams Brabant Sound of C: lockdown krijgt reishonger niet gestild

Sound of C: lockdown krijgt reishonger niet gestild

Sound of C: lockdown krijgt reishonger niet gestild

DIEST – Ondanks een pandemie die het wereldwijde toerisme nu al een halfjaar lam legt is de reishonger van de Belg niet gestild, integendeel. Dat blijkt alvast uit een kwalitatieve studie die het gespecialiseerde toerisme PR-bureau Sound of C uit Diest uitvoerde onder 40 reisbloggers en online travel influencers.

Uit de bevraging bleek dat zowat 70% van de ondervraagde influencers een significante stijging registreerde van het aantal bezoekers op zijn kanalen (website en/of sociale media), van maart tot september dit jaar. Ook het aantal pageviews lag bij ruim 60 % van de kanalen hoger dan in de periode vóór corona. Daar komt nog eens bij dat ook de leestijd bijna 40 % hoger lag. Hierbij bleek de Belg vooral op zoek te zijn naar inspiratie voor een vakantie in eigen land, bij voorkeur in de natuur. Bijna de helft van de travel influencers geeft aan dat hun meest gelezen reisverhaal van afgelopen halfjaar over een trip in eigen land ging. Meer nog, zowat 84% geeft aan dat België een van de top 3 bestemmingen was op hun kanalen, gevolgd door Nederland (50%), Frankrijk (34%), Italië (25%) en Duitsland (20%).

Leesvoer 

Belgen spendeerden dus meer tijd aan het lezen van een reisartikel, wat betekent dat ze bewust op zoek waren naar reiscontent. “Door de lockdown brachten we allemaal nog meer tijd online door”, zegt Jo Thuys, Managing Director van Sound of C. “Om te werken, te shoppen, ons te informeren, maar dus ook voor het zoeken naar inspiratie en om eventjes te kunnen ontsnappen aan de harde dagelijkse realiteit. Reisblogs bieden een antwoord op beide: ze zijn een bron van informatie en inspiratie, maar kunnen mensen ook even laten wegdromen naar hun, mogelijk, volgende vakantiebestemming. En hier hadden mensen, op het moment dat de wereld op slot zat, blijkbaar enorm veel nood aan.” (lees verder onder de foto)

© Soms Ook Heimwee – Nationaal Park De Biesbosch

Wandelen, fietsen en kamperen 

Ook de algemene oproep van virologen en overheid om tijdens de vakantie vooral de natuur in te trekken is duidelijk niet in dovemansoren gevallen. Want bijna 70 % van de meest geraadpleegde artikels of posts gingen over wandelen, fietsen of kamperen in de wijde natuur. Maar ook posts over roadtrips wonnen aan populariteit (50%). Daarnaast blijven we uiteraard Belgen die niets liever doen dan op restaurant te gaan en in originele accommodaties blijven overnachten en dat bleek ook uit de interesse in dit soort trips (36%).

Influencers niet te onderschatten

Tot slot gaf ruim 44 % van de travel influencers aan dat ze vaker werden gecontacteerd door een van hun volgers met het nieuws dat deze geboekt had op basis van een van hun geschreven artikels of gepubliceerde posts. Nog eens 16% merkte dat meer volgers hen persoonlijk contacteerden voor tips over een bepaalde bestemming. De invloed van influencers mag duidelijk niet onderschat worden. In tijden van crisis grijpen mensen terug naar wat ze vertrouwen. Dat kan een reisagent zijn die hen informeert of een krant die een leuk reisartikel publiceert. Maar niet iedereen stapt een reiskantoor binnen of leest de krant. Wie een influencer volgt doet dit met een bepaalde reden. Omdat ze de stijl van de influencer leuk vinden, maar ook omdat ze vertrouwen op hun advies. Zeker travel influencers, die jaarlijks vlot 10 tot 20 reizen maken, worden aanzien als ‘opinion leaders’ en kunnen wel degelijk impact hebben op het boekingsgedrag van hun volgers”besluit Jo Thuys.

Ondanks de crisis zit Sound of C niet stil: het bedrijf presenteert een nieuwe website en logo.

Reageer op dit bericht

Sector
Onderneming

Gerelateerde berichten

Leuven
Leuven

Gastropub sluit definitief de deuren

LEUVEN - De Leuvense gastropub/biercafé ChapterFour, gevestigd op het Monseigneur Ladeuzeplein, sluit definitief de deuren. Dat liet het management dinsdag… Lees meer

Sector
Onderneming
Gemeente

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.

Boortmeerbeek
Boortmeerbeek

Starter van de week: BO HAIR

BOORTMEERBEEK - Aan de Leuvensesteenweg in Boortmeerbeek heeft kapsalon BO HAIR de deuren geopend. Zaakvoerster Brenda Olcas is onze starter… Lees meer