“Als ik zelf ga shoppen vind het altijd leuk om alles te vinden in één winkel, een conceptstore: cadeautjes, planten, interieur, kledij en ja, zelfs koffie en taart”, zegt Louise. De jonge onderneemster is al een hele tijd gebeten door kledij, mode en interieur. Sinds 12 december vorig jaar realiseerde ze haar droom: een eigen multibrand conceptstore op een fysieke locatie. Op de koffie en taart ter plekke is het nog even wachten tot de coronamaatregelen worden versoepeld en de horeca weer open mag. (lees verder onder foto)
Sprong
In thuisgemeente Kortenberg passeerde de 22-jarige in de zomer van vorig jaar een leegstaand pand langs de Leuvensesteenweg. De eerste lockdown had haar nog meer doen nadenken. Ze was ervan overtuigd geraakt om de sprong te wagen: een eigen zaak. “Ik dacht toen bij mezelf: ik moet dit gewoon doen. Als je er te veel over nadenkt, is de kans groot dat je nooit de stap naar het ondernemerschap zal zetten. Ik ben dan ook heel blij dat ik ervoor ben gegaan, met de hulp van mijn ouders, vriend, zus, broer en schoonbroer. Ze hebben elk binnen hun domein geholpen om met de zaak van start te kunnen gaan.”
Moeder en dochter
Lou Boutique opende eerst als webshop, daarna volgde ook de opening van het fysieke verkooppunt. “Ik richt me op vrouwen, moeders en dochters, van 18 tot 55 jaar”, vertelt Louise. “Bij het uitkiezen van collecties helpt mama Kristel met veel plezier. “Om ervoor te zorgen dat ik niet alleen de jongere dingen uitkies, maar dat ook vrouwen met meer ervaring hier hun gading vinden. Er moet een goede mix zijn”, luidt het nog. (lees verder onder foto)
“Lou”
In de zaak kan je terecht voor een divers en kwalitatief aanbod aan kledij, juwelen, planten, gadgets en interieurdecoratie. Naast de kledinglabels American Vintage en Sissel Edelbo verkoopt Louise ook haar eigen label “Lou”. “Het leuke daaraan is dat ik de aankoopfrequentie en de hoeveelheid stukken die ik in een keer koop, zelf bepaal. Ik ga liever elke week nieuwe kledij inkopen dan in een keer een grote stock aan te moeten leggen. Zo beperk ik het risico dat er kledij in de rekken blijft hangen”, luidt het. De twintiger gaat er prat op dat enkel labels verkoopt waar ze zelf achter staat.
Het blijft in de familie
In de winkel is zo goed als alles te koop, dus ook het het interieur van Pomax. Het tafeltje in het salon, de houten zitbank en de toog kan je evenwel niet op de kop tikken. “Mijn vriend, Lawrence Van Cauter, heeft die meubelen en de toog gemaakt. Hij werkt bij schrijnwerkerij Jamabo uit Kessel-Lo”, klinkt het nog. Voor het ontwerp van het logo kon Louise een beroep doen op de deskundigheid van haar zus, haar schoonbroer verzorgde de fotografie en de muziek in de zaak is van Silent Flavour, het project van de broer van Louise. Voor de financiële kant van de zaak kon de jonge onderneemster terecht bij haar ouders.
Openingsuren
Lou Boutique is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 18 uur. De eerste zondag van de maand opent Louise de deuren in de namiddag. Aan de zaak is er een ruime parking.