2 Rik (links) en Klaas. Credit: Hanne Liekens.

Starter van de week: De Flater

AARSCHOT - Rik Terlyn (25 ) en Klaas Schobre (25), beiden uit Aarschot, zijn de nieuwe uitbaters van het bekende café De Flater in dezelfde stad. Voor Rik en Klaas zijn het de eerste échte stappen in het ondernemerschap. Terlyn en Schobre zijn onze starters van de week. 

Café De Flater

kan je bezwaarlijk een start-up noemen. Al 35 jaar is de kroeg een begrip in Aarschot. In november vorig jaar namen twee jonge twintiger, zelf stamgasten in het café, de zaak over. "Het toffe is dat na de overname de overlaters zelf nog achter de tap staan", vertelt Rik. "Zelf zaten we vroeger voor de toog, nu werken we erachter."

AB InBev 

De horeca is geen onbekend terrein voor Terlyn. De man werkte tot oktober vorig jaar voor AB InBev. "Ik ben daar begonnen als vertegenwoordiger. Cafés en andere horecazaken bezoeken om bier te verkopen. Na iets meer dan een jaar heb ik de job van vastgoedmakelaar bij AB InBev op mij genomen. Ik ging aan de slag met de eigenaars/hoofdverhuurders van de panden die AB InBev onderverhuurt aan de cafébazen", zegt Rik. Met De Flater werkt hij onafhankelijk. "We bieden onze klanten AB InBev-producten omdat we ervan overtuigd zijn dat het erg goede zijn. Maar we zijn niet afhankelijk van één speler", klinkt het nog.

Meer magie 

Op opfriswerken aan het sanitair en verbeteringen aan de verlichting na heeft het ondernemersduo niet veel veranderd aan het interieur van De Flater. "In de kern is en blijft De Flater een bruine kroeg maar we zijn ervan overtuigd dat er veel meer mogelijkheden zijn. We willen heel wat meer beleving creëren en een community rond het café opbouwen. Dat zullen we onder andere doen met het organiseren van evenementen (Dag van De Flater, T-shirts, optredens,..). Er mag echt wel wat meer magie rond het café hangen", zegt Rik nog.

Digitaal 

Ook op sociale netwerken spelen Rik en Klaas de eerste viool. "We houden onze Insta-en Facebookpagina's up to date, en passen onze communicatie aan in functie van de doelgroep. Op vrijdag trekken we jongens en meisjes tot 25 jaar, op zaterdag is het publiek iets ouder, tussen 25 en 35 jaar. Daar houden we in onze communicatie wel rekening mee", zegt Rik nog. Ook de website krijgt een upgrade en binnenkort zal er betaald kunnen worden met Payconiq."

Lesgever en preventieadviseur in spe

Rik en Klaas tref je niet altijd achter de toog van hun café. aan "Ik geef nog voltijds les in het Aarschotse KAMSA, waar ik Economie en Engels geef, Klaas studeert nog voor preventieadviseur. Hij zit in zijn laatste jaar. Of er een definitieve switch komt naar het voltijds ondernemerschap? Het ondernemen heeft altijd wel wat in mij gezeten. Op mijn 18de deed ik als student-ondernemer al iets met een kledingmerk. Op termijn zal die overstap er dus zeker wel komen maar momenteel is dat fiscaal en boekhoudkundig niet zo'n interessante keuze", zegt Terlyn nog. Momenteel hebben Rik en Klaas twee mensen vast in dienst. Op de drukke momenten en tijdens vakantieperiodes krijgen ze hulp van een 10-tal jobstudenten en flexijobbers.